Automatisert behandling snart klar
Lnett har arbeidet med å få på plass en automatisert behandling av meldinger fra Elsmart. Det er forventet at inntil 30 prosent av meldinger kan behandles automatisk etter hvert.
Det har i lengre tid blitt jobbet for å forbedre meldingsbehandling og brukervennlighet i Elsmart. Deriblant vil det bli færre avkryssninger for innsendelse av melding. Vi er nå i en testfase, og i løpet av første kvartal vil endringer tre i kraft.
Det innføres automatisk behandling av enkelte type meldinger der alt er korrekt utfylt og hvor Lnett sine kartdata er komplett. I første omgang gjelder dette for meldingstypene "Arbeid i målepunkt" og "Endring av OV" opp til 63 A.
Disse meldingene vil bli godkjent fortløpende uten at nettingeniører trenger å vurdere dem først. Der hvor kartdata ikke har nok detaljer eller meldingen inneholder mangler, så vil den gå til manuell behandling.
Lnett innfører også en endring i fakturering til kunde som en del av denne automatiseringen. Kunde vil framover få spesifisert faktura for oppdraget i forkant, og må betale denne før ordre blir frigjort og jobben utføres av Lnett. Dette gjøres i større prosjekter i dag, og blir nå innført for alle type prosjekter.
I tillegg blir kortslutningsverdier gjort tilgjengelig i Elsmart for elinstallatører slik at de kan hentes her før melding sendes inn til oss.
Vi håper dette er på plass og kan brukes i løpet av februar.