AS Betong har fått oppdraget med grunnarbeider, og etablering av nytt bygg som en totalentreprise. De benytter Erik Håland Maskin til å utføre gravearbeidet i oppstarten. 
Det er nødvendig å transportere vekk masse i første fase av gravearbeidet. 

Transport til området er planlagt på offentlig vei. Adkomst til transformatorstasjonen i anleggsfasen er fra Auglendsveien og inn på Stranddalsveien. Det etableres en midlertidig adkomstvei fra Stranddalsveien og inn til østsiden av stasjonsområdet.  

Deler av eksisterende turstier vil komme i konflikt med anleggsarbeidene. Det er derfor lagt opp til omlegging av stitråkk i anleggsperioden. Omleggingen av stitråkket vil skiltes tydelig i alle krysningspunkt mellom eksisterende og ny sti. 

Den eldste delen av eksisterende Ullandhaug transformatorstasjon ble bygget i 1957 og trenger å fornyes for å sikre god og stabil strømforsyning. Det nye bygget kommer på samme tomt som dagens stasjon, og vil ha bryteranlegg for tre spenningsnivå, samt plass til tre transformatorer. Totalkostnad for ny Ullandhaug transformatorstasjon er estimert til rett i underkant av 400 millioner kroner.

Arbeidet med nytt bygg blir nøye planlagt siden det må være drift på eksisterende anlegg mens det nye bygges. Deler av det gamle bygget skal rives etter at nye anlegg er satt i drift, og det ikke lengre er behov for eksisterende anlegg.

Du finner mer informasjon om fornyelsen av Ullandhaug transformatorstasjon på prosjektsiden. 
Alle pågående prosjekt for å fornye regionalnettet i Sør-Rogaland har egen prosjektside.  ​​​​​​​