Når både korte strømbrudd under tre minutter og planlagte strømstanser teller med, så ble resultatet i fjor 1,0 avbrudd per kunde hos Lnett. Snitt for landet ble 3,3 avbrudd per kunde.

- Det jobbes fantastisk godt for at vi år etter år skal ligge helt i toppsjiktet på denne listen. Det er over mange år blitt laget gode systemer for befaring slik at vi oppdager og retter svakheter og feil før det gir strømbrudd. Vi har god nettutvikling som gir et robust strømnett og det fokuseres på god gjennomføring. Å jobbe strukturert med disse tingene svært viktig. I tillegg er det viktig å lage gode planer for arbeid slik at vi utfører flere ting samtidig når det først er strømstans, sier nettdirektør Rannveig Eidem Norfolk i Lnett. 

Nettdirektør Rannveig Eidem Norfolk foran hovedinngangen til Lnett. Foto Kristoffer RydeHun legger til at dyktige montører og ansatte på drift klarer sammen å lete og finne den berømte nålen i høystakken når det oppstår strømbrudd og feilen ikke er synlig eller vanskelig å se. Det kan være brent lukt og små svimerker på baksiden av en bryter eller andre ting som kan tyde på feil. 

Over 100.000 av Lnett sine kunder mistet aldri strømmen i fjor. Antall kunder berørt av strømbrudd er noe høyere i 2024 enn i 2023, mens det er betraktelig lavere enn det var i 2021. Kunder som hadde strømbrudd som varte i mer enn tre minutter, hadde i snitt 2,2 strømbrudd. 

KILE-kostnader kom på 14,4 millioner kroner i 2024 hos Lnett, og det er det laveste i nyere tid.