Utredning av traseer for kraftledning
Lnett planlegger å etablere nye kraftledninger mellom Krossberg og Ullandhaug transformatorstasjoner i Stavanger. Mellom Krossberg og Madla transformatorstasjon har Lnett vurdert både jordkabel- og luftledningstraseer. Mellom Madla og Ullandhaug er det kun vurdert jordkabeltraseer.
Nasjonale føringer tilsier at Lnett på dette spenningsnivået (132 kV) som utgangspunkt skal utrede og søke om luftledning der dette er teknisk mulig for å holde kostnader og dermed nettleien nede. På dette spenningsnivået (132 kV) er det en betydelig merkostnad ved jordkabel sammenlignet med luftledning. Merkostnad for jordkabel på strekningen mellom Krossberg og Madla er estimert til 50-60 millioner kroner.
Lnett er i dialog med Stavanger kommune som vurderer om de skal dekke kostnad for å få utredet jordkabel mellom Krossberg og Madla. Lnett hadde en presentasjon for Formannskapet i Stavanger kommune 13. februar om dette. Det er planlagt at politikerne skal behandle saken om utredning 6. mars.
- For å holde framdrift i prosjektet, ønsker vi nå å få avklart om kommunen vil dekke utredning av jordkabeltrase. Da unngår vi at diskusjonen kommer opp på et senere tidspunkt og medføre forsinkelser. Lnetts erfaring fra tidligere saker tilsier at Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE, vil gi konsesjon til luftledning på denne delstrekningen da regler om unntak for jordkabel vurderes strengt, sier senior myndighetskontakt Børre Dybesland.
Det er NVE som behandler konsejonssaker og avgjør hva Lnett får bygge.
Strenge nasjonale føringer for bruk av jordkabel
Det er Stortinget som har lagt nasjonale føringer for bygging av strømnett i Stortingsmelding 14 (2011-2012), «Vi bygger Norge – om utbygging av strømnettet». Disse føringene ble i stor grad videreført i Norges offentlige utredning 2022:6, «Nett i tide - om utvikling av strømnettet». Det finnes noen få unntak hvor jordkabel kan vurderes.
- Lnett forstår viktigheten av grøntområder, og verdien dette har for friluftsliv og naturmangfold. Vi har gjort grundige vurderinger av de ulike delstrekningene i dette prosjektet og om unntaksbestemmelser kan anvendes. Vi har også diskutert dette med NVE, sier Dybesland.
Mellom Madla og Ullandhaug transformatorstasjoner, har Lnett kommet til at vi vil søke om jordkabel med bakgrunn i unntakene. For store deler av strekningen vil det være vanskelig å komme fram med en luftledning. Det vil også bli søkt om jordkabel på en kortere strekning inn til nye Krossberg transformatorstasjon.
På delstrekningen mellom Krossberg og Madla, som blant annet går over banene til Stavanger golfklubb, så er det sett på både jordkabel og luftledning.
Dersom det ønskes jordkabel, så tror Lnett at en annen aktør (nyttehaver) må betale merkostnad for at NVE skal gi konsesjon til dette.
NVE vil vurdere grunnlag for unntak uavhengig av vurderingene Lnett har gjort, og uavhengig av om det foreligger en eventuell avtale med kommune eller andre om dekning av merkostnad for jordkabel. Dersom NVE kommer til at det er grunnlag for at det her bør bygges jordkabel, så vil merkostnaden bli dekket over nettleien. Da vil Lnett tilbakebetale utredningskostnadene Stavanger kommune eventuelt har lagt ut. Hvis NVE kommer til samme vurdering som Lnett, så må andre betale for merkostnad for at det skal bli jordkabel.
Grunnarbeidet for nye anlegg på transformatorstasjonene Krossberg (ved eksisterende Stølaheia stasjon) og Ullandhaug i Stavanger startet i januar. De to eksisterende transformatorstasjonene har en alder som gjør at det er behov for fornyelse og oppgradering. Nye kraftledninger mellom de to transformatorstasjonene bidrar til en mer robust strømforsyning i Stavanger, og gir økt kapasitet som tilrettelegger for energiomstilling og nye tilknytninger.
Når kan jeg gi innspill?
Lnett planlegger å sende konsesjonssøknad for nye kraftledninger mellom Krossberg og Ullandhaug til NVE høsten 2025. Når NVE starter saksbehandlingen, vil de legge søknaden ut på høring. Lnett vil tilskrive direkte berørte grunneiere og naboer om muligheten til å gi høringsuttalelse.
Senere blir det også høring av detaljplanen, som blant annet er en beskrivelse av hvordan anleggsarbeidet skal gjennomføres. Detaljplanen skal Lnett lage etter at NVE har gitt konsesjon og bestemt hvilken trase Lnett får bygge og eventuelle vilkår til konsesjonen som Lnett må følge.
Lnett vil orientere om fremdriften på nettsiden til prosjektet. Du kan abonnere på nyheter fra prosjektet ved å registrere e-postadressen din her.