I 2021 ble det søkt om konsesjon for det som omhandler bygging av 132 kV kraftledning mellom Krossberg i Stavanger-Harestad på Randaberg og Nordbø på Rennesøy.

I tillegg skal det bygges nye transformatorstasjoner på Harestad og på Nordbø. Statnett og Lnett har også fått konsesjon for ny stasjon på Krossberg ved Stokkavannet i Stavanger, og er i gang med anleggsarbeidet her.

Prosjektene som nå deles vil heretter omtales som «Krossberg-Harestad» og «Harestad-Nordbø».

Sentral trasé til Randaberg
Arbeidet med den nye veitunnelen «Rogfast» med veiåpning i 2033, pågår nå mellom Randaberg og Kvitsøy. Dette prosjektet trenger mer strøm i løpet av 2028/2029 og gjør at Lnett vurderer det som mest effektivt å jobbe med to prosjekter fremfor ett. På den måten reduserer vi risiko for at enkeltelementer vil få konsekvenser for andre deler i prosjektet, sier Ole Christian Galde, prosjektleder for KrossbergHarestad prosjektet.

Fra Randaberg transformatorstasjon går det i dag en enkel forbindelse videre til Nordbø transformatorstasjon på Rennesøy. Transformatorstasjonene ble bygd i 1953 og 1983.

Det er søkt på to alternative plasseringer for en ny transformatorstasjon på Harestad, samt en kraftlednings-trasé mellom denne og Krossberg transformatorstasjon. I tillegg planlegges en ny kraftledning fra Harestad stasjon til en ny transformatorstasjon på Nordbø.

Behov for utskifting
De siste tjue årene har effektbehovet i Randaberg og på Rennesøy økt kraftig, fra ca. 25 MW til 40 MW som høyeste forbruk vinteren 2018. Det er ventet at veksten i effektbehov fortsetter å stige i årene framover. I tillegg tilsier alderen på anleggene at det er behov for tiltak. For å sikre god og stabil strømforsyning må strømnettet oppgraderes. Det er laget en prognose for effektbehov som viser at behovet vil kunne doble seg fra i dag, og fram mot 2050-2060.

Tilleggssøknad for kraftledning Krossberg-Harestad og ny Harestad transformatorstasjon vil bli sendt på høring i løpet av våren 2025.

Les mer her:
Lenke til Harestad-Nordbø - prosjektet

Lenke til Krossberg-Harestad - prosjektet