Elsmart
Lnett benytter Elsmart for innsending av installatørmeldinger. På denne siden finner du tips og råd om hvordan du kan melde inn korrekt slik at vi kan utføre en rask og effektiv behandling av dine meldinger.
I ferieperioder som rundt jul og om sommeren kan det være noe lengre saksbehandlingstid.
Innmelding av Plusskunde
Innmelding av Plusskunde må sendes inn som egen melding i Elsmart. Krysser du av for plusskunde på andre meldingstyper blir dette ikke hensyntatt. Plusskunde kan meldes inn når kunde allerede har et målernummer som dette kan legges inn på.
Meld inn som følger:
- Kryss av for "Arbeid i målepunkt"
- Kryss av for "Ett måleranlegg"
- Fyll inn postnummer på anleggsadressen.
- Fyll inn målernummer på måleren der plusskunde skal etableres.
- Trykk opprett melding.
- Trykk søk etter ruten med målernummer
- Huk av på anlegget som kommer opp og velg hent valgt anlegg (flik i toppen).
Fyll deretter inn feltene som er "må"-felt og huk av for plussanlegg (ja/nei spørsmål under tekniske data). Det vil da dukke opp et nytt felt under som må fylles inn med type anlegg og en del teknisk informasjon.
Fyll inn og send deretter meldingen til godkjenning.
Forsterke eller redusere overbelastningsvern eller målervern?
Slike endringer må beregnes i forhold til kapasitet i det foranliggende nett og må meldes inn via Elsmart. For at meldingen skal behandles mest mulig effektivt krysser du av og fyller inn slik:
- Kryss av for "Endring av OV/MV"
- Kryss av enten "Ett måleranlegg" eller "Flere måleranlegg"
- Fyll inn post nr. på anleggsadressen.
- Fyll inn målernummer på måleren der forsterkningen ønskes.
- Trykk deretter opprett melding.
Dersom rett målernummer er fylt inn, kan en velge å hente anlegg. Dette bør velges da denne funksjonen henter inn data om både kunde og eiendom så slipper du å legge inn dette manuelt.
Fyll deretter inn de resterende feltene som er "må"-felt og skriv i tekstfeltet hva som skal gjøres.
Send meldingen til godkjenning.Strøm i nytt bygg, ny bolig eller annen type enhet?
Dersom en skal ha tilknytning av strøm på sted hvor det ikke er lagt fram strømnett eller det ønskes høyere hovedsikring, så må dette meldes inn to steder. Bestilling av arbeid skjer etter vi har fått skriftlig godkjennelse av kostnader.
- Dette skjema for bestilling må fylles ut og sendes inn.
- Og det må sendes inn melding via Elsmart
For at elsmartmeldingen skal behandles mest mulig effektivt, er dette framgangsmåten: - Kryss av for "Ny installasjon"
- Kryss avfor enten "Ett måleranlegg" eller "Flere måleranlegg" hvis det er flere boenheter
- Fyll inn postnummer på anleggsadressen.
- Trykk deretter på "Opprett melding"
På denne meldingstypen er det viktig at all informasjon fylles inn riktig da det skal opprettes ny kunde hos oss.
- Riktig adresse og gnr/bnr der ny installasjon skal opprettes
- Riktig fødselsdato/org.nr. for å kunne skille kunder med like navn ved opprettelse
- Riktig epost for aksept av kostnadsoverslag og fremtidig kommunikasjon med kunde
Skriv i tekstfeltet litt om type boenhet og hvordan ting skal løses. Plassering av tilknytningsskap (TKS) må beskrives. I tilfellene der TKS skal ha annen plassering enn på husvegg eller det er tenkt plassert på steder som på sikt kan skape problemer med gjensidig tilgang, må det gjøres skriftlig avtale med nettselskap om plassering.
Maks OV-størrelse for IT 3x56A og for TN 4x40A. Skal en ha OV større enn dette, må det legges ved effektbudsjett.
Når dette er fylt ut, sendes melding til godkjenning.Utføre arbeid på eller rundt måler
Må måleren kobles fra eller flyttes skal dette meldes til nettselskap før arbeidene kan starte. Pr. dags dato er det kun nettselskapet som skal utføre arbeid på måler. Meldingen for slike arbeider sendes inn slik:
- Kryss av for "Arbeid i målepunkt"
- Kryss av enten "Ett måleranlegg", "Flere måleranlegg" eller "Forenklet melding"
- Fyll inn postnummer på anleggsadressen.
- Fyll inn målernummer på måleren der arbeidene skal utføres.
- Trykk deretter opprett melding.
Det beste er når man kan krysse av "Forenklet melding". Forutsetningen for å kunne krysse av på forenklet melding er at det kun skal utføres en arbeidsoperasjon. Teksten i tilleggsopplysninger blir ikke hensyntatt ved forenklet melding da meldingen blir automatisk behandlet.
Er det fylt inn rett målernummer kan en velge å hente anlegg. Dette bør velges da denne funksjonen henter inn data om både kunde og eiendom så slipper du å legge inn dette manuelt.
Fyll deretter inn de resterende feltene som er må-felt og skriv i tekstfeltet hva som skal gjøres.
Send meldingen til godkjenning.Jeg trenger målertrafoer til større anlegg
Målertrafoer hentes på vårt lager i Lagerveien 13 på Forus når Elsmartmelding er godkjent. Når målertrafoer kobles opp, må dere påse at målere er koblet opp i henhold til brukerveiledning. I tillegg må sjekkliste for 5A målere være fylt ut før målere kobles opp.
Ta ned måler og avslutte abonnement (Opphør)
Det er to metoder på opphør og stenging, og det må derfor avklares hvilken måte som passer best for avslutningen av det aktuelle abonnemenetet som skal innmeldes før du melder inn. Husk å gi Lnett melding ved opphør/fjerning av måler.
Metode 1: Skal måleren fjernes fordi installajonen skal fjernes (eks. riving av bolig/byggning) meldes dette til tekniskkundeservice teknisk@l-nett.no som opphør. Lnett tar deretter kontakt for demontering av måler. Nedtak og fjerning av måler skal ikke meldes inn via Elsmart.
Metode 2. Skal måleren fjernes og anlegget sammenkobles med annen måler, skal dette meldes inn via Elsmart. Når melding er behandlet, så må installatør kontakte Lnett for demontering av måler.
Innmelding av opphør via Elsmart gjøres slik:
- Kryss av for "Arbeid i målepkt."
- Kryss av for "Forenklet melding"
- Fyll inn postnummer på anleggsadressen.
- Fyll inn målernummer på måleren som skal opphøre.
- Trykk opprett melding.
- Trykk søk etter ruten med målernummer.
- Huk av på anlegget som kommer opp og velg hent valgt anlegg (flik i toppen).
Fyll deretter inn alle nødvendige felter som ikke kom inn ved henting av valgt anlegg og huk av for sammenkobling av anlegg. I tekstfeltet må det beskrives hvilken måler som skal opphøre og hvilken måler den aktuelle delen av anlegget skal sammenkobles med.
Når alle felter er fylt inn sendes meldingen til godkjenning.
Sammenkobling av anlegg
Sammenkobling av anlegg vil si at en eller flere målere fjernes (opphøres) og at anlegget kobles inn på målersløyfen til den gjenværende måler.
En sammenkobling skal meldes inn ved å benytte meldingstypen "Arbeid i målepunkt - Forenklet melding" i Elsmart for det anlegget som skal opphøre. I feltet "tilleggsopplysninger" skriver du inn hvilket anlegg som det opphørte anlegget knyttes sammen med og kontaktperson hos installatør.
Disse meldingene blir behandlet manuelt siden det skal avtales tidspunkt mellom installatør og Lnett for når jobb skal utføres slik at opphør av måler gjøres korrekt. Hvis dette ikke gjøres korrekt, så vil måler fortsatt være aktiv og kunde får faktura for stipulert forbruk. OBS!! Det er viktig at det er måleren som skal opphøres som blir meldt inn.Flere målere eller abonnement
Dersom en ønsker flere abonnement i en bolig eller et bygg der det allerede er strøm, krysser du av og fyller inn slik:
- Kryss av for "Nytt anlegg i eksisterende installasjom"
- Kryss av "Flere måleranlegg"
- Fyll inn postnummer på anleggsadressen.
- Trykk deretter opprett melding.
På denne meldingstypen er det viktig at all informasjon fylles inn riktig da det her skal opprettes ny kunde.
- Riktig adresse og gnr/bnr. der nytt anlegg skal opprettes.
- Riktig fødselsdato/org. nr. for å kunne skille kunder med like navn ved opprettelse.
- Riktig epost for aksept av kostnadsoverslag og fremtidig kommunikasjon med kunde.
Skriv i tekstfeltet litt om type boenhet og hvordan ting skal løses. Dersom det er aktuelt med tilknytningsskap (TKS) må du beskrive hvor plassering er. I tilfeller der TKS skal ha annen plassering enn på husvegg eller det er tenkt plassert på sted som på sikt kan skape problemer med gjensidig tilgang, må det gjøres skriftlig avtale med nettselskap om plassering.
Maks OV-størrelse for IT 3x56A og for TN 4x40A. Skal en ha OV større enn dette, må det legges ved effektbudsjett.Omlegging av inntak. Fjerne luftstrekk. Fjerne vikingboks
Skal inntaket av ulike årsaker legges om, sendes forslag til løsning på omlegging inn som følger:
- Kryss av for "Arbeid i målepunkt"
- Kryss av enten "Ett måleranlegg", "Flere måleranlegg" eller "Forenklet melding"
- Fyll inn postnummer på anleggsadressen.
- Fyll inn målernummer på måleren der arbeidene skal utføres.
- Trykk deretter opprett melding.
På disse arbeidene bør ikke "Forenklet melding" benyttes da vi her trenger en dialog rundt løsningen og hvilke eventuelle kostnader som kan påløpe ved de ulike løsningene.
Dersom rett målernummer er fylt inn kan en velge å hente anlegg. Dette bør velges da denne funksjonen henter inn data om både kunde og eiendom så slipper man å legge inn dette manuelt.
Fyll deretter inn de resterende feltene som er må felt og skriv i tekstfeltet hva som må gjøres. Jo mer opplysninger en får med her jo bedre.
Send deretter meldingen til godkjenning.
Fra- og tilkobling/strømstans
Dersom en har behov for fra- og tilkobling/strømstans meldes dette inn som forenklet melding. Dersom andre ting ønskes utført sammen med strømstansen kan ikke forenklet melding benyttes, da må en benytte fremgangsmåten som vist i "arbeid på og rundt måler".
Meld inn som følger:
- Kryss av for "Arbeid i målepunkt"
- Kryss av for "Forenklet melding"
- Fyll inn postnummer på anleggsadressen.
- Fyll inn målernummer på måleren der strømstansen ønskes.
- Trykk opprett melding.
- Trykk søk etter ruten med målernummer
- Huk av på anlegget som kommer opp og velg hent valgt anlegg (flik i toppen).
Hent anlegg bør velges da denne funksjonen henter inn data om både kunde og eiendom så slipper man å legge inn dette manuelt.
Fyll deretter inn de resterende feltene. Teksten du evt legger inn under tilleggsopplysninger blir ikke hensyntatt ved forenklet melding da det er en robot som behandler disse meldingene.
Send deretter meldingen til godkjenning.
Byggestrøm inntil 63A (direkte målt) og over 63A (trafomålt)
Skal du ha byggestrøm så er det to steder dette kan bestilles. For byggestrøm opp til 63A direktemålte anlegg så bestilles dette her.
Ønskes byggestrøm over 63A (trafomålt anlegg) bestilles dette via Elsmart-melding som sendes inn slik:
- Kryss av for "Midlertidig installasjon"
- Fyll inn post nr. på anleggsadressen.
- Trykk opprett melding.
Fyll deretter inn de resterende feltene og beskriv i tekstfeltet "tilleggsopplysninger" løsningen dere ønsker og plassering dere ser som hensiktsmessig for byggestrømsskapet.
På trafomålte byggestrømsinstallasjoner leverer og monterer installatør/utbygger kabel frem til byggestrømsskapet, byggestrømsskap med innmonterte og ferdig koblet målertrafoer. Skapet skal være klart for målermontering når våre montører skal spenningssette anlegget.
Send deretter meldingen til godkjenning.
Har du ikke tilgang til elsmart
For å utføre søknadspliktig arbeid i elektriske installasjoner må dette meldes via registrert installatør og Elsmart. Med fagbrev Gr. L har du lov å utføre søknadspliktig arbeid i egen bolig. Slike arbeider meldes inn via eget skjema da det kun er registrerte installatører som kan få tilgang til elsmart.