Våre tjenester
Her har vi samlet informasjon om tjenester du kan benytte deg av som installatør.
Trenger du påvisning av kabel?
Dersom du skal grave i bakken, så må du først sende gravemelding til oss. Du får da et kart som viser hvor det er kabler og rør i bakken som må hensyntas.
Har du behov for påvisning eller Nær-ved-avtale, så må du også huske å bestille det. Du finner mer informasjon og skjema for bestilling på denne siden.Trenger du innmåling av kabelgrøft
Kabel skal måles i åpen grøft med riktig utstyr. Det er laget skjema for leveranse av innmålingsdata for våre anlegg som skal brukes når man skal levere sosi-filer og bilder.
Det er også utarbeidet en spesifikasjon for innmåling som stiller krav til leveranse av innmålingsdata, bilder, sosi osv. Her finner du skjema og spesifikasjon for innmåling.
Bestilling av byggestrøm opptil 63A
Skal en ha byggestrøm så er det to steder dette kan bestilles. For byggestrøm opp til 63A direktemålte anlegg så bestilles dette her. Eller ring 51908079 og velg bedrift.
Ønskes byggestrøm over 63A (trafomålt anlegg) bestilles dette via elektroinstallatør og som sender melding om nytilknytning i Elsmart. Innlogging elsmart.
Opphør av byggestrøm
Det er viktig at det bestilles ordre for fjerning av byggestrøm, slik at byggestrøm fjernes før nytt anlegg kobles til strømnettet. Du bestiller fjerning av byggestrøm ved å sende epost til oss.
Vi ber om at opphør meldes inn minst en uke før fjerning ønskes.Har du varmgang eller brent inntak/hovedsikring?
Ved varmgang eller brent inntak må Lnett kontaktes for å få dette utbedret.
Er det kritisk og må utbedres umiddelbart, så kontakt oss på tlf. Tlf 51908079. Er det kritisk tast 1, og deretter 9.
Hvilke spørsmål sendes installatørkontakt
Henvendelse om:
- Elsmartmeldinger
- Kabelgrøft og innmåling
- Plassering av tilknytningsskap
- Behandlingstider på meldinger og prosjekter
Hvilke spørsmål sendes hvor?
Installatører som har spørsmål rundt:
- Opphør av strømmåler og abonnement ved riving av bygg. Denne informasjonen må sendes: Målernummer, navn på nettkunde og adresse.
- Stenging etter skade eller brann
Sendes til Teknisk støtte for installatører.
- Søk etter jordfeil hos kunde viser at feilen er annet sted enn hos kunde. Epost sendes til drift hos Lnett.
Trenger du support på Elsmart
Trenger du hjelp med innsending av elsmart meldinger eller du opplever feil ved innsendinger hjelper elsmart support deg med dette.
Elsmart support tlf. 73804512 eller epost support@volue.com.
Trenger du pulsmåling til for eksempel SD-anlegg
Ønskes etablering av pulsmåling sendes det en forespørsel om dette på epost. Fyll inn informasjon i forhåndsdefinert epost som det er link til over.
Denne tjenesten kan medføre kostnader da montør må ut for å gjøre endringer på måler.
Trenger du kortslutningsverdier?
For alle saker som er meldepliktige og har Elsmartmelding vil kortslutningsverdier oppgis i meldingen. Spørsmål om meldinger uten saksbehandler sendes til installator.kontakt@l-nett.no
Alle henvendelser om kortslutningsverdier hvor det ikke er meldepliktig arbeid og det ikke skal sendes melding i Elsmart sendes til: tks@l-nett.no
Her finner du standard kortslutningsverdier: Standard verdier for kortslutningsdata
NB! Det er viktig at dere forholder dere til kortslutningsverdiene som oppgis i meldingen, da det er disse som skal være gjeldende.Riving av bygg og fjerning av måler
Skal du rive et bygg og fjerne måler, finner du mer informasjon om dette ved å klikke på linken her: Riving av bygg