Til innhold
Lysenett
  • Meld feil og skade
  • Min side
Søk
Meny
Meny

Hva leter du etter?

  • Elinstallatør
    • Elsmart
    • Plusskunde
    • Våre tjenester
    • Elsikkerhet for installatører
    • Selvbetjening for installatør
    • Nyttig informasjon
    • Kunde og nettleie
      • Nettleie og priser
      • Om strømmarkedet
      • Faktura og forbruk
      • Mitt kundeforhold
      • Min bolig og trygg strømbruk
      • Ofte stilte spørsmål og svar
    • Prosjekter
      • Større utbyggingsprosjekter
      • Grunneierinformasjon
      • Utredninger
      • FOU og innovasjon
    • Bygge og grave
      • Grave og arbeide nær
      • Rive bygg
      • Flytte linje, kabel, anlegg
      • Kostnader
      • Tilknytning til nett
      • Tekniske krav
    • Driftsmeldinger og feil
      • Planlagt strømstans
      • Trefelling og linjerydding
      • Kompensasjon
      • Jordfeil
      • Tenk egenberedskap
    • Elinstallatør
      • Elsmart
      • Plusskunde
      • Våre tjenester
      • Elsikkerhet for installatører
      • Selvbetjening for installatør
      • Nyttig informasjon
    • Om Lnett
      • Nyheter
      • Om Lnett
      • Karriere
      • Innovasjon og forskning
      • For leverandører
      • Elsikkerhet, tilsyn, undervisning
      • Nøytralitet
      • Utredninger
      • Menneskerettigheter og arbeidsforhold
    • Forsiden
    • Elinstallatør
    • Våre tjenester

    Våre tjenester

    Her har vi samlet informasjon om tjenester du kan benytte deg av som installatør.

    • Trenger du påvisning av kabel?

      Dersom du skal grave i bakken, så må du først sende gravemelding til oss. Du får da et kart som viser hvor det er kabler og rør i bakken som må hensyntas.

      Har du behov for påvisning eller Nær-ved-avtale, så må du også huske å bestille det. Du finner mer informasjon og skjema for bestilling på denne siden. 

    • Trenger du innmåling av kabelgrøft

      Kabel skal måles i åpen grøft med riktig utstyr. Noen graveentreprenører ordner dette selv og sender det til geotec@l-nett.no som sosi-fil.

      Dersom du ikke kan foreta innmåling selv, må du kontakte et firma som utfører landmålingstjenester. Lnett har ikke denne tjenesten. 

      Her finner du skjema og spesifikasjon for innmåling.

    • Bestilling av byggestrøm opptil 63A

      Skal en ha byggestrøm så er det to steder dette kan bestilles. For byggestrøm opp til 63A direktemålte anlegg så bestilles dette her. Eller ring 51908079 og velg bedrift.

      Ønskes byggestrøm over 63A (trafomålt anlegg) bestilles dette via elektroinstallatør og som sender melding om nytilknytning i Elsmart. Innlogging elsmart.

    • Opphør av byggestrøm

      Det er viktig at det bestilles ordre for fjerning av byggestrøm, slik at byggestrøm fjernes før nytt anlegg kobles til strømnettet. Du bestiller fjerning av byggestrøm ved å sende epost til oss. . 
      Vi ber om at opphør meldes inn minst en uke før fjerning ønskes. 

    • Har du varmgang eller brent inntak/hovedsikring?

      Ved varmgang eller brent inntak må Lnett kontaktes for å få dette utbedret.

      Er det kritisk og må utbedres umiddelbart, så kontakt oss på tlf. 51908817 og trykk "9". 

       

    • Hvilke spørsmål sendes installatørkontakt

      Henvendelse om: 

      • Elsmartmeldinger
      • Kabelgrøft og innmåling
      • Plassering av tilknytningsskap
      • Behandlingstider på meldinger og prosjekter

      Sendes til installatør kontakt. 

    • Hvilke spørsmål sendes hvor?

      Installatører som har spørsmål rundt: 

      • Opphør av strømmåler og abonnement ved riving av bygg. Denne informasjonen må sendes: Målernummer, navn på nettkunde og adresse.
      • Stenging etter skade eller brann

      Sendes til Teknisk støtte for installatører.

      • Søk etter jordfeil hos kunde viser at feilen er annet sted enn hos kunde. Epost sendes til drift hos Lnett.
    • Trenger du support på Elsmart

      Trenger du hjelp med innsending av elsmart meldinger eller du opplever feil ved innsendinger hjelper elsmart support deg med dette.

      Elsmart support tlf. 73804512 eller epost elsmartsupport@powel.com

    • Trenger du pulsmåling til for eksempel SD-anlegg

      Ønskes etablering av pulsmåling sendes det en forespørsel om dette på epost. Fyll inn informasjon i forhåndsdefinert epost som det er link til over. 

      Denne tjenesten kan medføre kostnader da montør må ut for å gjøre endringer på måler.

    • Ønsker du å åpne HAN-porten

      Ønskes aktivering av HAN-port, så kan kunde åpne denne selv inne på MinSide. Det er gratis for kunde å få åpnet HAN-porten. Næringskunder må ta kontakt med vårt kundesenter. 

      Her finner du ytterligere informasjon om HAN-port (Aidon-målere).

    • Trenger du kortslutningsverdier?

      For alle saker som er meldepliktige og har Elsmartmelding vil kortslutningsverdier oppgis i meldingen. Spørsmål om meldinger uten saksbehandler sendes til installator.kontakt@l-nett.no

      Alle henvendelser om kortslutningsverdier hvor det ikke er meldepliktig arbeid og det ikke skal sendes melding i Elsmart sendes til: tks@l-nett.no

      Her finner du standard kortslutningsverdier: Standard verdier for kortslutningsdata
      NB! Det er viktig at dere forholder dere til kortslutningsverdiene som oppgis i meldingen, da det er disse som skal være gjeldende.

    • Riving av bygg og fjerning av måler

      Skal du rive et bygg og fjerne måler, finner du mer informasjon om dette ved å klikke på linken her: Riving av bygg

    Elinstallatør

    • Elsmart
    • Plusskunde
    • Våre tjenester
    • Elsikkerhet for installatører
    • Selvbetjening for installatør
    • Nyttig informasjon
      • Siste nytt
      • Nyttig informasjon
      • Dokumentarkiv

    Lenker

    • Flytte kabel, linje, anlegg
    • Bestille tilknytning, økt strømuttak
    Lysenett

    Noe du ikke fant?

    Slik kan du kontakte oss

    • Meld feil og skade
    • Send henvendelse
    • Ring
      51908079
    • Åpningstid og adresser
    Personvern