Nøytral opptreden
Lnett er underlagt krav fra myndighetene som sier at selskapet skal opptre nøytralt overfor strømleverandører, produsenter og kunder.
Lnett er i henhold til Energiloven § 4-6 og Forskrift om kraftomsetning og nettjenester § 8 underlagt krav om å opptre nøytralt.
Det vil si at Lnett skal:
- Håndtere informasjon på en måte som gjør at kraftleverandører eller andre tjenesteleverandører ikke gis konkurransefortrinn
- Informere sluttbrukere om hvilke kraftleverandører som leverer kraft i deres nettområde, men nettselskapet skal ikke anbefale kraftleverandør
Det blir utarbeidet en årlig rapport som viser hvordan Lnett overholder gjeldende krav angående nøytralitet.
Det er flere prosesser og rutiner i selskapet for å sikre nøytralitet:
• Ansettelsesprosess
• Opplæring av ansatte
• Anskaffelsesprosess
• Utarbeidelse av nøytralitetsrapport
• Samsvarsprosess
• Årlig gjennomgang av nøytralitet med ledergruppen og styret
• Informasjon til kunder på leveringsplikt
• Avvikshåndtering