Montørene får en god gjennomgang av hvor alt er plassert i bilen og hvordan utstyr fungerer før de overtar bilen. Til slutt stilles sete inn på deres nye arbeidsplass, og de kan stille kjøre ut fra salgslokalene på Forus.

- Dette er spennende. Jeg synes det er kult å få være med å prøve ut elektrisk montørbil. Nå skal jeg kjøre denne gjennom Ryfast til arbeid i Ryfylke, og det tror jeg går bra, sier energimontør Thomas Seljeskog.
Han legger til at det sikkert er ting som må løses, men regner med at det ordner seg.

Milepæl
Det er rundt 3,5 år siden Lnett fikk elektriske poolbiler. Nå har vi også fått de første elektriske montørbilene på veien som et pilotprosjekt for å høste erfaring.
- Det er veldig kjekt å se bilene rulle ut på veien for dette er en milepæl. Montørene som kjører bilene jobber i gruppene distribusjonsnett og service, og det er en god fordeling av hvor de jobber. Noen arbeider nokså sentrumsnært, men andre har sin jobb lengre ute i vårt strømnett, sier gruppeleder Anders Bergheim i montasje som er med når montørene får de nye bilene.

Energimontør Robert Bru har kjørt elbil før, men er spent på hvordan den nye montørbilen blir å bruke i arbeidshverdagen.
- Denne bilen er litt mindre, kan lastes med mindre vekt, har ikke firehjulstrekk og noe lavere bakkeklaring enn montørbilen jeg har kjørt. Det gjør at jeg er litt spent på hvordan vi kan løse ting praktisk, sier Robert Bru.

Flertall kjøper elektrisk
Salgskonsulent Kyrre Langeland i Toyota forteller montørene at de gjennom App til bilen kan styre lading av bilen og sette på forvarming om morgenen. Han forteller videre om rekkevidde, vekt de kan ta med, vekt på tilhenger og hvor de finner ladekabel, førstehjelpsutstyr, blinklys på taket, brannteppe osv.
- Batteriet er plassert under varerom slik at det ikke tar unødig lasteplass. Plassering av batteri er greit å ta hensyn til når dere kjører på steder der det for eksempel er større hjulspor, forklarer han.

Transportsektoren står for om lag en tredjedel av klimagassutslipp i Norge. Regjeringen ønsker at samfunnet i større grad går over til nullutslippskjøretøy der det er mulig, og at offentlig sektor går foran. 
Kyrre Langeland forteller at over to tredjedeler av varebiler han solgte i 2021 var elektriske.
De nye montørbilene har en rekkevidde på inntil 315 km om sommeren, men ved temperatur på 10-12 grader vil rekkevidden ligge rundt 220-260 km. Det er installert hjemmelader hos montørene, som skal bruke en brikke for å registrere hvor mye strøm de bruker for å lade montørbilen slik at dette blir dekket av Lnett. Bilene kan trekke henger på 1000 kg.