Flytte, bestille, si opp
Hvis du skal flytte eller bestille /si opp nettleie, så vil din strømleverandør hjelpe deg med alt. Når du bestiller strøm fra strømleverandør, så får du automatisk nettleie også. Det samme gjelder hvis du sender oppsigelse til din strømleverandør, da blir nettleien sagt opp automatisk.
Det er juridisk eier av abonnementet som har ansvar for å melde flytting, men både innflytter og utflytter kan gjøre det. Hvem som er juridisk eier står på fakturaen.
Flytting må meldes senest 1 uke før du flytter, siden det ikke er mulig å registrere oppsigelse tilbake i tid.
Dersom boligen har strømmåler med manuell avlesning, er det best om innflytter og utflytter leser av målerstand sammen ved overtakelse. Da reduserer dere sjansen for misforståelser og feil.
Hvem er min strømleverandør?
Hvis du er usikker på hvem som er din strømleverandør, så kan du se etter kontaktinformasjon på faktura for strøm. Du kan også gå inn på MinSide for å finne det ut.
Hvorfor kan ikke dere hjelpe med flytting, bestilling?
Det er gjort en endring i strømmarkedet for å gjøre det enklere for deg som kunde ved at du kun trenger å forholde deg til ett selskap, din strømleverandør. Din strømleverandør hjelper deg med det meste. Når du melder flytting til din strømleverandør, så ordnes det samtidig med nettleie. Det samme gjelder ved bestilling av strøm til ny bolig eller ved oppsigelse. Strømleverandøren er også den som hjelper deg når du har byttet telefonnummer, epostadresse osv.
Informasjon som du gir til din strømleverandør blir formidlet videre til en nasjonal datahub (Elhub), hvor vi som nettselskap får oppdatert informasjon.
Det er kun kunder som ikke har en strømleverandør som fortsatt må melde flytting til oss.Jeg har ikke strømleverandør, hva gjør jeg?
Vi anbefaler alle å inngå avtale med strømleverandør. Nettselskapet har leveringsplikt, men strøm fra oss vil koste mer enn strøm fra strømleverandør på grunn av påslag (nasjonale regler).
De fleste strømleverandører tilbyr ulike avtaler. Du må selv finne en strømleverandør og bestille avtalen som passer deg.
Dersom du av en eller annen årsak ikke kan ha strømleverandør, får avtale, så kan du melde endringer om for eksempel flytting til oss via MinSide. Skal du endre kontaktinformasjon, så send oss en henvendelse.