Til innhold
Lysenett
  • Meld feil og skade
  • Min side
Søk
Meny
Meny

Hva leter du etter?

  • Kunde og nettleie
    • Ofte stilte spørsmål og svar
      • Nettleie og priser
      • Faktura og forbruk
      • Strømmåler
      • Strømbrudd/ feil
      • Planlagt strømstans
      • Mitt kundeforhold, flytting
      • Produsere egen strøm
      • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
      • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg
  • Kunde og nettleie
    • Nettleie og priser
    • Om strømmarkedet
    • Faktura og forbruk
    • Mitt kundeforhold
    • Min bolig og trygg strømbruk
    • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Prosjekter
    • Større utbyggingsprosjekter
    • Grunneierinformasjon
    • Utredninger
    • FOU og innovasjon
  • Bygge og grave
    • Grave og arbeide nær
    • Rive bygg
    • Flytte linje, kabel, anlegg
    • Kostnader
    • Tilknytning til nett
    • Tekniske krav
  • Driftsmeldinger og feil
    • Planlagt strømstans
    • Trefelling og linjerydding
    • Kompensasjon
    • Jordfeil
    • Tenk egenberedskap
  • Elinstallatør
    • Elsmart
    • Plusskunde
    • Våre tjenester
    • Elsikkerhet for installatører
    • Selvbetjening for installatør
    • Nyttig informasjon
  • Om Lnett
    • Nyheter
    • Om Lnett
    • Karriere
    • Innovasjon og forskning
    • For leverandører
    • Elsikkerhet, tilsyn, undervisning
    • Nøytralitet
    • Utredninger
    • Menneskerettigheter og arbeidsforhold
  • Forsiden
  • Kunde og nettleie
  • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap

Spørsmål og svar om tilknyting, riving, flytting av linje, skap etc

Her vil du finne svar på de spørsmål og svar som vi får ofte i forbindelse med at folk skal bygge ny bolig, rive et hus eller ønsker å flytte luftlinje, kabelskap, kabler osv.

  • Hvilke typer arbeid må betales for?

    Eksempler på nytilknytning:

    • Enkel tilknytning av bolig eller hytte
    • Utbygging av bolig- eller hyttefelt
    • Utbygging av næringsområder for industri
    • Tilknytning av næringsbygg
    • Seksjonering av boliger
    • Stikkledning nummer to på egen tomt
    • Bygging av midlertidig anlegg for forsyning av byggestrøm


    Eksempler på forsterkning:

    • Forsterkning på grunn av ombygging- og utvidelse av kundeanlegg
    • Forsterkning på grunn av ladeutstyr til elbil, skip, buss osv
    • Effektøkning (økning av overbelastningsvern) og ombygging til 3-fase
       

    Eksempler på tilknytning av produksjonsanlegg:

    • Vannkraft, vindkraft, solenergi, testanlegg
       

    Andre nettjenester:

    •     Flytting av linjer og kabler
    •     Flytting av fordelingsskap
    •     Flytting av nettstasjon
    •     Kvalitetssenking/reduksjon i effekt (overbelastningsvern) hos kunde
    •     Omlegging av inntak fra luftlinje til kabel
  • Hvilke kostnader inngår i beregning av anleggsbidrag?

    Eksempler på kostnader som inngår i beregning av anleggsbidrag:

    • Kabel, dekkebord og evt. trekkerør/kanaler
    • Luftlinje
    • Fordelingsskap
    • Andel av kostnader ved økning i transformatorkapasitet
    • Bygging av nettstasjon
    • Innhenting av avtaler og tillatelser
    • Arbeidstimer til planlegging og prosjektledelse
    • Arbeidstimer til utførelse
    • Idriftsettelse og kontroll
    • Innmåling og dokumentasjon (oppdatering av kartverk og anleggsregister)
    • Kabelgrøfter, grunnarbeider og leggekostnader
  • Kan jeg få fastpris på oppdraget?

    Nei, vi har dessverre ikke mulighet for det. Kostnader i forbindelse med ny tilknytning til strømnettet eller behov for økt uttak av strøm (så kalt anleggsbidrag) betales etter medgått kost.

    Hvordan anleggsbidrag skal beregnes og evt fordeles mellom kunder er regulert av "Forskrift om økonomisk og teknisk rapportering, inntektsramme for nettvirksomheten og tariffer" (§16). Der står det at anleggskostnad settes lik nødvendige kostnader ved tilknytning eller forsterkning inklusive timeverk for personell, maskiner og utstyr. Dette er årsaken til at anleggsbidrag settes etter medgått tid og kost. 

  • Hvilken informasjon trenger dere for å gi overslag over kostnader?

    For nye tilknytninger må følgende informasjon legges ved henvendelsen for at vi skal kunne gi et overslag over anleggsbidraget:

    •     Navn, adresse, email og telefonnummer til kunde og kontaktperson
    •     Tilstrekkelig informasjon slik at anleggskostnad kan estimeres:
      • For bolig- og hyttefelt oppgis oversikt over antall og type boliger samt ønsket effekt (overbelastningsvern)
      •  Effekt- og energibudsjett skal foreligge for andre henvendelser
      • Kart over området som skal bygges ut
      • Forventet tidsplan for utbygging
    •     Det må foreligge en godkjent reguleringsplan (områderegulering er ikke tilstrekkelig)
  • Kan jeg utføre gravearbeidet selv?

    Normalt bestiller vi inn entreprenør som utfører gravearbeid i forbindelse med bygging av våre anlegg. Gravearbeid kan bestilles av tiltakshaver / kunde dersom det er avtale med oss. 

    Dersom kunde/tiltakshaver ønsker å kontrahere eller utføre gravearbeidet selv, så er det visse forutsetninger som må være oppfylt. Du finner mer informasjon om forutsetninger, krav som stilles ved gravearbeid og hvilke graveentreprenører som er godkjent for arbeid i denne linken. 

  • Kan jeg sende en henvendelse uten å bestille arbeidet?

    Ja, det går fint. Når du sender en henvendelse om tilknytning av nytt bygg eller flytting av linje, kabel osv, så lager vi en oversikt over hva arbeidet vil koste. Først når du har godkjent kostnadsoverslaget, og signert på avtale, blir det gjort om til en bestilling og vi starter opp arbeidet. 

    Vi anbefaler alle å sende inn henvendelse i god tid før arbeidet faktisk skal påbegynnes. 

  • Jeg har linje inn til mitt hus, kan dere legge den i bakken?

    Dersom du har linje inn til ditt hus og ønsker å få lagt den i bakken, så ta kontakt med oss slik at vi kan vurdere hva som må gjøres og hvilke kostnader det har. Vi starter ikke å gjøre et arbeid før du er enig i kostnadsoverslaget og har signert avtale med oss. 

    Her kan du sende henvendelse.

Kunde og nettleie

  • Nettleie og priser
    • Priser og vilkår privat
    • Priser og vilkår bedrift
    • Hva er nettleie?
    • Hva betyr leveringsplikt?
    • Krav på redusert forbruksavgift
    • Ny prismodell nettleie
  • Om strømmarkedet
  • Faktura og forbruk
    • Faktura
    • Ditt strømforbruk
    • Lese av målerstand
    • Strømmåler og HAN-port
  • Mitt kundeforhold
    • Hvem kontakter du om hva
    • Flytte, bestille, si opp
    • Endre kontaktinformasjon
    • Elhub
    • Personvern
    • Klagemuligheter
  • Min bolig og trygg strømbruk
    • Lading av elbil
    • Hva kan du gjøre selv?
    • Produsere strøm selv
    • Tilsyn med elektrisk anlegg
    • Strømmåler og HAN-port
    • Trygg bruk av strøm
  • Ofte stilte spørsmål og svar
    • Nettleie og priser
    • Faktura og forbruk
    • Strømmåler
    • Strømbrudd/ feil
    • Planlagt strømstans
    • Mitt kundeforhold, flytting
    • Produsere egen strøm
    • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
    • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg
Lysenett

Noe du ikke fant?

Slik kan du kontakte oss

  • Meld feil og skade
  • Send henvendelse
  • Ring
    51908079
  • Åpningstid og adresser
Personvern