Til innhold
Lysenett
  • Meld feil og skade
  • Min side
Søk
Meny
Meny

Hva leter du etter?

  • Kunde og nettleie
    • Ofte stilte spørsmål og svar
      • Nettleie og priser
      • Faktura og forbruk
      • Strømmåler
      • Strømbrudd/ feil
      • Planlagt strømstans
      • Mitt kundeforhold, flytting
      • Produsere egen strøm
      • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
      • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg
  • Kunde og nettleie
    • Nettleie og priser
    • Om strømmarkedet
    • Faktura og forbruk
    • Mitt kundeforhold
    • Min bolig og trygg strømbruk
    • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Prosjekter
    • Større utbyggingsprosjekter
    • Grunneierinformasjon
    • Utredninger
    • FOU og innovasjon
  • Bygge og grave
    • Grave og arbeide nær
    • Rive bygg
    • Flytte linje, kabel, anlegg
    • Kostnader
    • Tilknytning til nett
    • Tekniske krav
  • Driftsmeldinger og feil
    • Planlagt strømstans
    • Trefelling og linjerydding
    • Kompensasjon
    • Jordfeil
    • Tenk egenberedskap
  • Elinstallatør
    • Elsmart
    • Plusskunde
    • Våre tjenester
    • Elsikkerhet for installatører
    • Selvbetjening for installatør
    • Nyttig informasjon
  • Om Lnett
    • Nyheter
    • Om Lnett
    • Karriere
    • Innovasjon og forskning
    • For leverandører
    • Elsikkerhet, tilsyn, undervisning
    • Nøytralitet
    • Utredninger
    • Menneskerettigheter og arbeidsforhold
  • Forsiden
  • Kunde og nettleie
  • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Nettleie og priser

Spørsmål og svar om nettleie

Her har vi samlet ofte stilte spørsmål og svar som handler om nettleie som alle kunder betaler til sitt nettselskap.

  • Hva er nettleie?

    Nettleie betaler du for å være tilknyttet strømnettet og få transportert strøm fram til deg. Rundt 50 prosent av nettleien du betaler går til staten i form av offentlige avgifter som forbruksavgift (elavgift) og merverdiavgift (moms).

    Det resterende beløpet går til Lnett som eier strømnettet i vår region, og Statnett som har ansvaret for transmisjonsnettet ("motorveiene") i strømnettet. Kostnadene skal dekke drift med vakt 24/7, vedlikehold, forsterkning og utbygging av strømnettet.

    Når vi skal knytte nye kunder til strømnettet eller når kunder ønsker økt uttak, så er det ofte nødvendig å bygge ut eller forsterke strømnettet. Kostnadene for denne type tiltak må som utangspunkt betales av den som utløser tiltaket, og dette kalles anleggsbidrag.

  • Hvem bestemmer hva jeg skal betale i nettleie?

    Overføring av strøm over strømnettet er en monopolvirksomhet som kontrolleres av myndighetene ved Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Nettselskapene får rammer for hvor mye selskapet kan ha i inntekter basert på blant annet behov for investeringer og forsvarlig drift.

    NVE har beskrevet prinsipp for hvordan nettleien skal fastsettes. Nettselskapene velger den konkrete utformingen av prisene.

  • Hvorfor får jeg faktura fra Lnett når jeg har en annen strømleverandør?

    Alle som bor i Lnett sitt nettområde betaler nettleie til Lnett. Nettselskapene har monopol på å transportere strøm i sitt område, og du kan ikke velge et annet nettselskap.
    Større strømleverandører har inngått avtale med nettselskap slik at de kan fakturere kunder på vegne av nettselskapet. Dette kalles gjennomfakturering. Deres kunder vil da få en felles faktura for både strøm og nettleie.

    Dersom ditt strømselskap ikke har en slik avtale om gjennomfakturering med oss, vil du få en strømregning fra din strømleverandør og en regning for nettleie fra oss.

  • Hvorfor innføres ny nettleie?

    Formålet med ny nettleie er å jevne ut forbruket slik at forbrukstoppene blir lavere, og vi får utnyttet strømnettet bedre. Strømnettet helt fram til boliger og bedrifter må være bygget for den timen med aller høyest samtidig forbruk. Det er dyrt å grave opp gater og bygge nytt nett, og det er vi alle som betaler for investeringene gjennom nettleien. Ved å redusere de høyeste strømtoppene, så reduserer vi behov for utbygging, og kostnadene for kunder holdes lavest mulig over tid. Samtidig begrenser vi miljøinngrep som følger med nye utbygginger.  
     

  • Hvordan påvirker ny nettleie kostnadene til kunder?

    Den nye nettleien innebærer en omfordeling av kostnadene, der kunder som belaster strømnettet mest må betale mer enn kunder med lavt jevnt forbruk. 90 prosent av kundene til Lnett er ved innføring av ny nettleie i de to nederste pristrinnene for kapasitetsleddet. 
    Den nye nettleien gjør det mulig å spare penger hvis du jevner ut forbruket gjennom døgnet. For eksempel kan de som har hjemmelader vurdere å lade elbilen sakte om natten. 

  • Hva er forbruksavgift?

    Kunder betaler forbruksavgift (elavgift) til staten for sitt strømforbruk. Denne betales per kWh som brukes. I prisene over nettleie på nettsiden og i prisheftet vårt er forbruksavgiften inkludert i energiledd. Privatkunder og normal næringsvirksomhet betaler full forbruksavgift, mens industri kan ha krav på redusert avgift eller helt fritak.

    Bedrifter må selv dokumentere om kriterier for fritak eller redusert avgift er oppfylt. 

     

  • Hva er leveringsplikt?

    Kunder som ikke har inngått avtale med en strømleverandør, vil motta leveringspliktig kraft fra sitt nettselskap. Denne koster mer enn om du har inngått avtale med en strømleverandør.

    Det er derfor viktig å velge strømleverandør slik at du ikke betaler en høyere pris for strømforbruket ditt enn nødvendig. Dersom du får brev fra oss om at du mottar leveringspliktig kraft på en adresse du har, så er det et varsel om at du ikke har inngått avtale med en strømleverandør og bør gjør det.  

    Prisen for leveringspliktig kraft er bestemt av NVE. Leveringspliktig kraft fra Lnett AS faktureres med Nord Pools månedsmiddelpris + 6,25 øre/kWh i påslag (inkludert moms). Fra 1. desember 2022 til 1. juli 2023 fjernes kravet om at prisen skal økes etter seks uker. Lnett sender jevnlig ut brev til nettkunder som ikke har valgt strømleverandør for å informere om hva dette innebærer.

    På nettsiden til NVE finner du mer informasjon om valg av strømleverandør.

  • Hvorfor har jeg fått ekstra kostnad for måleravlesning?

    Kunder som ikke har automatisk strømmåler (AMS-måler) blir fakturert ekstra kostnad som følge av manuell måleravlesning. 

    Myndighetene har satt krav om at alle strømmålere skal leses av minst en gang i året, og nettselskapet skal sikre at avlesningen er korrekt. Når kunde har automatisk strømmåler, vil korrekt avlesning skje ved at måleren automatisk sender inn informasjon om strømforbruk. Dersom kunde ikke har automatisk strømmåler, må nettselskapet sende ut personell minst en gang i året for manuelt å verifisere at vi har korrekt målerstand.

    Kunder som ikke har automatisk måler blir fra 2019 fakturert for merkostnader med å opprettholde et manuelt system for avlesning og fakturering. 

    Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE, har påpekt at nettselskapene må fordele ekstra kostnadene likt per strømmåler som ikke sender måleravlesning automatisk i sitt område. 

  • Er nettleien lik over hele landet?

    Nei, den varierer fra område til område. Det er myndighetene som setter rammer for hvor mye inntekter et nettselskap kan ha fra nettleien kunder betaler, mens selve utformingen av prisen settes av nettselskapene. 
     

     

Kunde og nettleie

  • Nettleie og priser
    • Priser og vilkår privat
    • Priser og vilkår bedrift
    • Hva er nettleie?
    • Hva betyr leveringsplikt?
    • Krav på redusert forbruksavgift
    • Ny prismodell nettleie
  • Om strømmarkedet
  • Faktura og forbruk
    • Faktura
    • Ditt strømforbruk
    • Lese av målerstand
    • Strømmåler og HAN-port
  • Mitt kundeforhold
    • Hvem kontakter du om hva
    • Flytte, bestille, si opp
    • Endre kontaktinformasjon
    • Elhub
    • Personvern
    • Klagemuligheter
  • Min bolig og trygg strømbruk
    • Lading av elbil
    • Hva kan du gjøre selv?
    • Produsere strøm selv
    • Tilsyn med elektrisk anlegg
    • Strømmåler og HAN-port
    • Trygg bruk av strøm
  • Ofte stilte spørsmål og svar
    • Nettleie og priser
    • Faktura og forbruk
    • Strømmåler
    • Strømbrudd/ feil
    • Planlagt strømstans
    • Mitt kundeforhold, flytting
    • Produsere egen strøm
    • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
    • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg
Lysenett

Noe du ikke fant?

Slik kan du kontakte oss

  • Meld feil og skade
  • Send henvendelse
  • Ring
    51908079
  • Åpningstid og adresser
Personvern