Til innhold
Lysenett
  • Meld feil og skade
  • Min side
Søk
Meny
Meny

Hva leter du etter?

  • Kunde og nettleie
    • Ofte stilte spørsmål og svar
      • Nettleie og priser
      • Faktura og forbruk
      • Strømmåler
      • Strømbrudd/ feil
      • Planlagt strømstans
      • Mitt kundeforhold, flytting
      • Produsere egen strøm
      • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
      • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg
  • Kunde og nettleie
    • Nettleie og priser
    • Om strømmarkedet
    • Faktura og forbruk
    • Mitt kundeforhold
    • Min bolig og trygg strømbruk
    • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Prosjekter
    • Større utbyggingsprosjekter
    • Grunneierinformasjon
    • Utredninger
    • FOU og innovasjon
  • Bygge og grave
    • Grave og arbeide nær
    • Rive bygg
    • Flytte linje, kabel, anlegg
    • Kostnader
    • Tilknytning til nett
    • Tekniske krav
  • Driftsmeldinger og feil
    • Planlagt strømstans
    • Trefelling og linjerydding
    • Kompensasjon
    • Jordfeil
    • Tenk egenberedskap
  • Elinstallatør
    • Elsmart
    • Plusskunde
    • Våre tjenester
    • Elsikkerhet for installatører
    • Selvbetjening for installatør
    • Nyttig informasjon
  • Om Lnett
    • Nyheter
    • Om Lnett
    • Karriere
    • Innovasjon og forskning
    • For leverandører
    • Elsikkerhet, tilsyn, undervisning
    • Nøytralitet
    • Utredninger
    • Menneskerettigheter og arbeidsforhold
  • Forsiden
  • Kunde og nettleie
  • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Strømbrudd/ feil

Spørsmål og svar om strømbrudd og feil i strømnettet

Vi har samlet ofte stilte spørsmål og svar som handler om strømbrudd og feil i strømnettet. Hva har du krav på av kompensasjon, hva gjør du ved feil, hvorfor oppstår jordfeil etc.

  • Får jeg kompensasjon etter strømbrudd?

    Strømkunder som har vært uten strøm i over 12 timer har krav på kompensasjon fra nettselskapet. Det er nasjonale satser for utbetaling av kompensasjon. Størrelsen på utbetalingen avhenger av hvor lenge strømbruddet varte.

  • Hvor mye får jeg i kompensasjon?

    Det er nasjonale satser for utbetaling av kompensasjon. Størrelsen på utbetalingen avhenger av hvor lenge strømbruddet varte.

    Satsene etter 1. januar 2021: 
    a) husholdninger: 500 kroner ved avbrudd på 12 timer, deretter 40 kroner per time
    b) fritidsboliger: 125 kroner ved avbrudd på 12 timer, deretter sats på 10 kroner per time

    En samlet årlig utbetaling kan ikke overstige forventet innbetalt nettleie for inneværende år. Forventet innbetalt nettleie er: fastledd + forventet årsforbruk i kWh x pris energiledd.

  • Hva gjør jeg for å få kompensasjon utbetalt?

    Fra og med 1. januar 2021 trenger du ikke lengre kontakte oss for å få kompensasjon. Med de nye automatiske strømmålerne har nettselskapene bedre oversikt over blant annet strømbrudd og dette kan automatiseres.

    Kompensasjonsordningen har ikke til hensikt å være en erstatningsordning for faktiske kostnader som kundene opplever som følge av redusert leveringskvalitet. Dette reguleres gjennom forbrukervernlovgivningen og privatrettslige avtaler.

  • Jeg har elektriske artikler som ikke fungerer etter at jeg mistet strømmen. Kan jeg søke erstatning?

    Elektrisk utstyr skal normalt tåle at strømmen blir slått av og på. Ut- og innkobling av strøm vil skje fra tid til annen i forbindelse med for eksempel varslet vedlikehold eller feil i strømnettet. I henhold til "Standardavtale for nettleie og vilkår for tilknytning" paragraf 8-1 er nettselskapet i utgangspunktet ikke ansvarlig for skade etter varslet inn- og utkobling.
    Normalt blir planlagt strømstans varslet på SMS flere dager før et arbeid skal utføres. Det er kunden sitt ansvar å sørge for at vi har korrekt kontaktinformasjon slik at varsel kan sendes ut. 

    Det kan kreves erstatning dersom kunde har et økonomisk tap som følge av forsinkelse eller mangler ved ytelsen (paragraf 13-1). Dette gjelder likevel ikke dersom nettselskapet godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes årsaker utenfor selskapets kontroll. 
    For at nettselskapet skal komme i ansvar må det også foreligge en årsakssammenheng mellom feil i strømnettet og skaden. Kontrollansvar forutsetter at det har foreligget en påvirknings- eller kontrollmulighet. 

     

  • Hva er jordfeil?

    Jordfeil kan oppstå i ulike deler av et elektrisk anlegg eller i tilkoblet elektrisk utstyr som for eksempel komfyr, kaffetrakter, utvendig skjøteledning osv. Slike feil kan komme og gå, og kan derfor være utfordrende å lokalilsere.

    Jordfeil oppstår ved feil eller isolasjonssvikt i det elektriske anlegget eller tilknyttet utstyr. Slike feil kan utgjøre stor brann- og berøringsfare. Permanente jordfeil er som oftest forårsaket av feil på kabler, ledninger eller annen fast installasjon, for eksempel ved at en spiker /skrue treffer en ledning. Jordfeil som kommer og går oppstår som regel i tilknyttet utstyr eller elektriske apparater som er sporadisk eller kortvarig i bruk. Jordfeilen er da typisk tilstede kun når utstyret brukes. 

    Dersom det oppstår jordfeil i en bolig uten jordfeilbryter, vil jordfeilen kunne bli spredt til naboer som er forsynt fra samme transformator. Dersom du får støt eller merker at det kiler litt ved berøing av vasker, kraner eller elektriske apparater, kan det skyldes jordfeil. Ta snarest kontakt med elektriker. 

    Mer informasjon om jordfeil

Kunde og nettleie

  • Nettleie og priser
    • Priser og vilkår privat
    • Priser og vilkår bedrift
    • Hva er nettleie?
    • Hva betyr leveringsplikt?
    • Krav på redusert forbruksavgift
    • Ny prismodell nettleie
  • Om strømmarkedet
  • Faktura og forbruk
    • Faktura
    • Ditt strømforbruk
    • Lese av målerstand
    • Strømmåler og HAN-port
  • Mitt kundeforhold
    • Hvem kontakter du om hva
    • Flytte, bestille, si opp
    • Endre kontaktinformasjon
    • Elhub
    • Personvern
    • Klagemuligheter
  • Min bolig og trygg strømbruk
    • Lading av elbil
    • Hva kan du gjøre selv?
    • Produsere strøm selv
    • Tilsyn med elektrisk anlegg
    • Strømmåler og HAN-port
    • Trygg bruk av strøm
  • Ofte stilte spørsmål og svar
    • Nettleie og priser
    • Faktura og forbruk
    • Strømmåler
    • Strømbrudd/ feil
    • Planlagt strømstans
    • Mitt kundeforhold, flytting
    • Produsere egen strøm
    • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
    • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg
Lysenett

Noe du ikke fant?

Slik kan du kontakte oss

  • Meld feil og skade
  • Send henvendelse
  • Ring
    51908079
  • Åpningstid og adresser
Personvern