Til innhold
Lysenett
  • Meld feil og skade
  • Min side
Søk
Meny
Meny

Hva leter du etter?

  • Kunde og nettleie
    • Ofte stilte spørsmål og svar
      • Nettleie og priser
      • Faktura og forbruk
      • Strømmåler
      • Strømbrudd/ feil
      • Planlagt strømstans
      • Mitt kundeforhold, flytting
      • Produsere egen strøm
      • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
      • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg
  • Kunde og nettleie
    • Nettleie og priser
    • Om strømmarkedet
    • Faktura og forbruk
    • Mitt kundeforhold
    • Min bolig og trygg strømbruk
    • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Prosjekter
    • Større utbyggingsprosjekter
    • Grunneierinformasjon
    • Utredninger
    • FOU og innovasjon
  • Bygge og grave
    • Grave og arbeide nær
    • Rive bygg
    • Flytte linje, kabel, anlegg
    • Kostnader
    • Tilknytning til nett
    • Tekniske krav
  • Driftsmeldinger og feil
    • Planlagt strømstans
    • Trefelling og linjerydding
    • Kompensasjon
    • Jordfeil
    • Tenk egenberedskap
  • Elinstallatør
    • Elsmart
    • Plusskunde
    • Våre tjenester
    • Elsikkerhet for installatører
    • Selvbetjening for installatør
    • Nyttig informasjon
  • Om Lnett
    • Nyheter
    • Om Lnett
    • Karriere
    • Innovasjon og forskning
    • For leverandører
    • Elsikkerhet, tilsyn, undervisning
    • Nøytralitet
    • Utredninger
    • Menneskerettigheter og arbeidsforhold
  • Forsiden
  • Kunde og nettleie
  • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Planlagt strømstans

Spørsmål og svar om planlagt strømstans

For å unngå større strømbrudd gjennomfører vi vedlikehold på nettstasjoner, strømlinjer og strømkabler. For å ivareta sikkerheten til ansatte, så må vi gjerne ta strømmen for å få jobben gjort.

  • Jeg har fått melding om planlagt strømstans, hva gjør jeg?

    Tips til tiltak for å være forberedt før strømstans:

    • Garasjeporter på strøm virker ikke. Trenger du bil, så kjør den ut før strømstans.
    • Vurder alternativ oppvarming om nødvendig
    • Ikke åpne fryseboks og kjøleskap unødvendig. DSB (Direktoratet for sikkerhet og beredskap) har på sine hjemmesider informasjon som gjelder matvarer.
    • Er du avhengig av mobil bør du gjerne ha tilgang til ekstra batteribank alt kan bil nyttes til ladning og her kan du og lytte på radio
    • Ha klar lommelykt og batterier til den
    • Heiser vil ikke fungere uten strøm
    • De som har behov for strøm 24/7 bør vurdere eget aggregat. Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE, skriver på sin nettside at alle virksomheter, som er kritisk avhengig av elektrisitet, må selv ha en egen beredskap for å ivareta behovet for nødstrøm for egne anlegg og funksjoner.
    • • Får du vann fra egen pumpe som går på strøm, kan det være lurt å tappe vann på noen flasker før strømstans.
  • Hvorfor er planlagt strømstans lagt til ettermiddagen når jeg har behov for strøm?

    Når vi skal finne tidspunkt for planlagt strømstans, så blir det sett på hvilke kunder som blir berørt. Mange privatkunder synes det er greit at strøm blir tatt på dagtid, men for bedrifter, skoler, legekontor osv er andre tidspunkt bedre.

    Det er mange hensyn å ta, og det er dessverre ikke mulig å gjøre alle til lags. Vi gjør oppmerksom på at strømstansen kan utgå uten nærmere varsel.

  • Dere har tatt strømmen på grunn av planlagt vedlikehold, men jeg har ikke fått varsel.

    I utgangspunktet skal alle få varsel om planlagt strømstans i god tid før strømstansen. For at vi skal kunne sende deg et varsel trenger vi korrekt kontaktinformasjon. Vi anbefaler derfor at du sjekker "MinSide" for å se om vi har korrekt mobilnummer til deg. 

    Dersom vi har korrekt informasjon til deg, så ta kontakt med oss slik at vi får undersøkt hva som er årsak til at du ikke fikk varselet. 

  • Jeg taper penger på at dere tar strømmen. Kan jeg få erstatning?

    I Standard vilkår for nettleie og tilknytning står det beskrevet at nettselskapet kan ta strømmen for å få utført nødvendig vedlikehold. Nettselskapet er ikke ansvarlig for skade eller tap som følge av slike planlagte strømstanser.

    Myndighetene oppfordrer alle om å sikre egenberedskap dersom de er avhengig av strøm. 

Kunde og nettleie

  • Nettleie og priser
    • Priser og vilkår privat
    • Priser og vilkår bedrift
    • Hva er nettleie?
    • Hva betyr leveringsplikt?
    • Krav på redusert forbruksavgift
    • Ny prismodell nettleie
  • Om strømmarkedet
  • Faktura og forbruk
    • Faktura
    • Ditt strømforbruk
    • Lese av målerstand
    • Strømmåler og HAN-port
  • Mitt kundeforhold
    • Hvem kontakter du om hva
    • Flytte, bestille, si opp
    • Endre kontaktinformasjon
    • Elhub
    • Personvern
    • Klagemuligheter
  • Min bolig og trygg strømbruk
    • Lading av elbil
    • Hva kan du gjøre selv?
    • Produsere strøm selv
    • Tilsyn med elektrisk anlegg
    • Strømmåler og HAN-port
    • Trygg bruk av strøm
  • Ofte stilte spørsmål og svar
    • Nettleie og priser
    • Faktura og forbruk
    • Strømmåler
    • Strømbrudd/ feil
    • Planlagt strømstans
    • Mitt kundeforhold, flytting
    • Produsere egen strøm
    • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
    • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg
Lysenett

Noe du ikke fant?

Slik kan du kontakte oss

  • Meld feil og skade
  • Send henvendelse
  • Ring
    51908079
  • Åpningstid og adresser
Personvern