Til innhold
Lysenett
  • Meld feil og skade
  • Min side
Søk
Meny
Meny

Hva leter du etter?

  • Kunde og nettleie
    • Ofte stilte spørsmål og svar
      • Nettleie og priser
      • Faktura og forbruk
      • Strømmåler
      • Strømbrudd/ feil
      • Planlagt strømstans
      • Mitt kundeforhold, flytting
      • Produsere egen strøm
      • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
      • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg
  • Kunde og nettleie
    • Nettleie og priser
    • Om strømmarkedet
    • Faktura og forbruk
    • Mitt kundeforhold
    • Min bolig og trygg strømbruk
    • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Prosjekter
    • Større utbyggingsprosjekter
    • Grunneierinformasjon
    • Utredninger
    • FOU og innovasjon
  • Bygge og grave
    • Grave og arbeide nær
    • Rive bygg
    • Flytte linje, kabel, anlegg
    • Kostnader
    • Tilknytning til nett
    • Tekniske krav
  • Driftsmeldinger og feil
    • Planlagt strømstans
    • Trefelling og linjerydding
    • Kompensasjon
    • Jordfeil
    • Tenk egenberedskap
  • Elinstallatør
    • Elsmart
    • Plusskunde
    • Våre tjenester
    • Elsikkerhet for installatører
    • Selvbetjening for installatør
    • Nyttig informasjon
  • Om Lnett
    • Nyheter
    • Om Lnett
    • Karriere
    • Innovasjon og forskning
    • For leverandører
    • Elsikkerhet, tilsyn, undervisning
    • Nøytralitet
    • Utredninger
    • Menneskerettigheter og arbeidsforhold
  • Forsiden
  • Kunde og nettleie
  • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg

Spørsmål og svar om graving og Nær Ved Avtale

  • Jeg skal grave på min eiendom, hva gjør jeg?

    Fyll ut skjema for gravemelding, og send det inn til oss. Du vil få svar i løpet av to arbeidsdager. Du mottar da kart over området hvor du skal grave og skjema med litt mer informasjon om hva du eventuelt bør gjøre videre før du starter arbeidet. 

  • Hvilke aktører får jeg informasjon om via deres gravemelding?

    Lnett, Lyse Neo, Lyse Fiber (Altibox) og IVAR. Du bør også hente inn informasjon om vann- og avløp (kommunen), Telenor og evt andre infrastruktureiere du kjenner til i ditt område. 

  • Hvordan skal jeg forstå innholdet i gravemeldingen?

    I eposten du mottar etter at bestillingen er sendt vil du finne kart, tegnforklaring og informasjon. 
     
    Disse ligger i en «zip» fil, innholdet i denne kan ses ved å pakke ut eller klikke på vedlegget. Eposten du mottar på vil være nesten identisk med den du tidligere har mottatt. 

    Forklaring til innhold i gravemelding. (PDF, 819KB)

  • Hva er en trasé?

    En trasé er i denne sammenheng en strek på kartet som angir den eller de kabelgrøfter som eksisterer i området. En trasé kan inneholde en eller flere kabler eller rør. Streken som viser hvor kabler eller rør ligger må behandles som veiledende, og det er viktig å være forsiktig i området nær denne.

  • Det er trasé der jeg skal grave, hva gjør jeg?

    • Vurder om du kan grave andre steder

    • Er du privatperson, så vurder om du skal benytte en profesjonell graveentreprenør som har erfaring med graving nær kabler.

    • Vis aktsomhet ved graving i området. Kablene kan ligge grunt og kan bli skadet og forårsake farlige situasjoner ved graving.

    • Bestill evt en kabelpåvising for å få markert trasé på bakken.

    • Dersom trasé med for eksempel strømkabler ligger nært der du skal arbeide, så må du inngå Nær Ved Avtale (NVA-avtale). 

  • Hva er påvisning?

    Ved påvisning kommer vi ut og bruker ulike metoder for å lokalisere trasé tilhørende Lnett og våre samarbeidspartnere. Du vil da ha en «strek» markert på bakken som du kan bruke som veiledende for ditt arbeid.

    Bestill påvisning. 

  • Hva er nær ved?

    Regler for hva som regnes for å være "Nær ved"

    • Nærmere høyspentlinjer (luft) enn 25 meter
    • Nærmere høyspentkabler (sjø, bakke) enn 3 meter.
    • Nærmere gassrør enn 6 meter.
    • Nærmere rør for fjernvarme enn 3 meter.
    • Nærmere rør for fjernkjøling enn 3 meter.
    • Ved sprenging er det nærmere enn 25 meter for alle type rør eller kabler.


    Arbeider du med gjødselspreder må avstanden økes betraktelig alt etter spredelengde. Se mer informasjon under "Arbeid i landbruket". 

  • Jeg trenger Nær Ved Avtale. Hva gjør jeg?

    Dersom du planlegger å arbeide nær våre kraftlinjer eller anlegg må du sende inn skjema for Nær-ved-avtale. Vi vil vurdere behov for sikkerhetstiltak og gi nødvendige instrukser og informasjon til den som skal utføre arbeidet. Arbeidet må ikke starte opp før alle sikkerhetstiltak er på plass. 

    Her bestiller du Nær Ved Avtale. 

  • Må jeg få ny Nær Ved Avtale hver gang jeg skal gjøre et arbeid?

    Det er i utgangspunktet ikke nødvendig å få ny Nær Ved Avtale hver gang du skal spre gjødsel eller kjøre vanningsanlegg. Når du kontakter oss, kan du få en Nær Ved Avtale som går innenfor et gitt tidsrom. Men det er svært viktig at du tar nødvendige hensyn til sikker avstand hver gang du benytter maskinene. 

Kunde og nettleie

  • Nettleie og priser
    • Priser og vilkår privat
    • Priser og vilkår bedrift
    • Hva er nettleie?
    • Hva betyr leveringsplikt?
    • Krav på redusert forbruksavgift
    • Ny prismodell nettleie
  • Om strømmarkedet
  • Faktura og forbruk
    • Faktura
    • Ditt strømforbruk
    • Lese av målerstand
    • Strømmåler og HAN-port
  • Mitt kundeforhold
    • Hvem kontakter du om hva
    • Flytte, bestille, si opp
    • Endre kontaktinformasjon
    • Elhub
    • Personvern
    • Klagemuligheter
  • Min bolig og trygg strømbruk
    • Lading av elbil
    • Hva kan du gjøre selv?
    • Produsere strøm selv
    • Tilsyn med elektrisk anlegg
    • Strømmåler og HAN-port
    • Trygg bruk av strøm
  • Ofte stilte spørsmål og svar
    • Nettleie og priser
    • Faktura og forbruk
    • Strømmåler
    • Strømbrudd/ feil
    • Planlagt strømstans
    • Mitt kundeforhold, flytting
    • Produsere egen strøm
    • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
    • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg
Lysenett

Noe du ikke fant?

Slik kan du kontakte oss

  • Meld feil og skade
  • Send henvendelse
  • Ring
    51908079
  • Åpningstid og adresser
Personvern