Mitt kundeforhold og flytting
De spørsmål vi ofte får om flytting og kundeforholdet er samlet på denne siden. Vi gjør oppmerksom på at både flytting og endring av kontaktinformasjon er forhold som din strømleverandør nå hjelper deg med. Du trenger ikke å gjøre dette hos oss i tillegg.
Hvem er min strømleverandør?
Hvis du er usikker på hvem som er din strømleverandør, så kan du se etter kontaktinformasjon på faktura for strøm. Du kan også gå inn på MinSide for å finne det ut.
Hvordan melder jeg flytting?
Ta kontakt med din strømleverandør, så vil de hjelpe deg.
Dersom du ikke har strømleverandør, så anbefaler vi på det sterkeste at du inngår avtale med en strømleverandør.Dersom du av en eller annen grunn ikke kan ha eller får avtale med strømleverandør kan du melde flytting til oss via MinSide.
Hvorfor kan ikke dere hjelpe med flytting, bestilling?
Det er gjort en endring i strømmarkedet for å gjøre det enklere for deg som kunde ved at du kun trenger å forholde deg til ett selskap, din strømleverandør. Din strømleverandør hjelper deg med det meste. Når du melder flytting til din strømleverandør, så ordnes det samtidig med nettleie. Det samme gjelder ved bestilling av strøm til ny bolig eller ved oppsigelse. Strømleverandøren er også den som hjelper deg når du har byttet telefonnummer, epostadresse osv.
Informasjon som du gir til din strømleverandør blir formidlet videre til en nasjonal datahub (Elhub), hvor vi som nettselskap får oppdatert informasjon.
Det er kun kunder som ikke har en strømleverandør som fortsatt må melde flytting til oss.Hva er HAN-port?
HAN står for "Home Area Network" og er et grensesnitt som kan gi deg tilgang til relevant informasjon om eget forbruk. Det er en egen fysisk utgang på strømmåleren som benyttes til dette. Du bestemmer selv om du vil åpne HAN-porten for å ta i bruk løsninger for smarthjem eller for å følge opp og styre strømforbruket. Utstyr for strømstyring eller smarthjem-tjenester må du bestille hos andre, uavhengige aktører. Flere tilbyr løsninger som er enkle å koble til og som gjør at du lettere kan ha nytte av forbruksinformasjonen.
Når du åpner HAN-port overtar du ansvaret for at ingen uvedkommende får tilgang til informasjon om ditt strømforbruk via HAN-porten. Dersom strømmåler står i felles trappeoppgang, felles teknisk rom eller i utendørs målerskap må du sikre dette med lås.
Du kan åpne HAN-port på din strømmåler ved å gå inn på Min Side og be om åpning. Husk å huke av for samtykke.
Her finner du ytterligere informasjon om HAN-port (Aidon-målere).
Hvordan åpne HAN-port?
Når du åpner HAN-port overtar du ansvaret for at ingen uvedkommende får tilgang til informasjon om ditt strømforbruk via HAN-porten. Dersom strømmåler står i felles trappeoppgang, felles teknisk rom eller i utendørs målerskap må du sikre dette med lås.
Du kan åpne HAN-port ved å logge deg inn på Min Side og bestille åpning. Husk å huke av for samtykke. Næringskunder kan ta kontakt med vårt kundesenter for å få åpnet HAN-port.
HAN-porten (Home Area Network) er et grensesnitt som kan gi kunder tilgang til relevant informasjon om eget forbruk. Ulike leverandører tilbyr tjenester basert på data fra HAN-porten (Lnett vil ikke gjøre dette).
Du kan få oppdatert informasjon om utvikling av eget forbruk og eventuell egen produksjon med få sekunders mellomrom via HAN-porten. Eventuelle kostnader i forbindelse med åpning og stenging av HAN-porten dekkes av nettselskapet. Bildene under viser hvor du finner HAN-port på ny strømmåler.
Her finner du ytterligere informasjon om HAN-port (Aidon-målere).Norsk Elektroteknisk komite, NEK, har laget en webside hvor du finner mer informasjon om HAN-porten.
Jeg har ikke strømleverandør, hva gjør jeg?
Vi anbefaler alle å inngå avtale med strømleverandør. Nettselskapet har leveringsplikt, men strøm fra oss vil koste mer enn strøm fra strømleverandør på grunn av påslag (nasjonale regler).
De fleste strømleverandører tilbyr ulike avtaler. Du må selv finne en strømleverandør og bestille avtalen som passer deg.
Dersom du av en eller annen årsak ikke kan ha strømleverandør, får avtale, så kan du melde endringer om for eksempel flytting til oss via MinSide. Skal du endre kontaktinformasjon, så send oss en henvendelse.