Til innhold
Lysenett
  • Meld feil og skade
  • Min side
Søk
Meny
Meny

Hva leter du etter?

  • Kunde og nettleie
    • Ofte stilte spørsmål og svar
      • Nettleie og priser
      • Faktura og forbruk
      • Strømmåler
      • Strømbrudd/ feil
      • Planlagt strømstans
      • Mitt kundeforhold, flytting
      • Produsere egen strøm
      • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
      • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg
  • Kunde og nettleie
    • Nettleie og priser
    • Om strømmarkedet
    • Faktura og forbruk
    • Mitt kundeforhold
    • Min bolig og trygg strømbruk
    • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Prosjekter
    • Større utbyggingsprosjekter
    • Grunneierinformasjon
    • Utredninger
    • FOU og innovasjon
  • Bygge og grave
    • Grave og arbeide nær
    • Rive bygg
    • Flytte linje, kabel, anlegg
    • Kostnader
    • Tilknytning til nett
    • Tekniske krav
  • Driftsmeldinger og feil
    • Planlagt strømstans
    • Trefelling og linjerydding
    • Kompensasjon
    • Jordfeil
    • Tenk egenberedskap
  • Elinstallatør
    • Elsmart
    • Plusskunde
    • Våre tjenester
    • Elsikkerhet for installatører
    • Selvbetjening for installatør
    • Nyttig informasjon
  • Om Lnett
    • Nyheter
    • Om Lnett
    • Karriere
    • Innovasjon og forskning
    • For leverandører
    • Elsikkerhet, tilsyn, undervisning
    • Nøytralitet
    • Utredninger
    • Menneskerettigheter og arbeidsforhold
  • Forsiden
  • Kunde og nettleie
  • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Faktura og forbruk

Spørsmål og svar om faktura og forbruk

De fleste kunder får en felles faktura for både nettleie og strøm fra sin strømleverandør. Du må derfor kontakte din strømleverandør for å utsette betaling av faktura eller få svar på andre fakturaspørsmål. Får du faktura fra oss, så hjelper vi deg.

  • Hvor kan jeg se mine faktura og utsette betaling?

    Dersom du har en strømleverandør, så ta kontakt med dem for å utsette betaling eller har andre spørsmål til faktura. 

    Dersom du får faktura for nettleie fra Lnett, så kan du utsette betaling på MinSide.

    Alle nettkunder kan se sine faktura for nettleie på MinSide (faktura du mottar etter september 2020). Her kan du også laste ned PDF av faktura. Velg faktura du vil se. Nederst på siden finner du mulighet for nedlastning av PDF. 

    Dersom du har flere boliger /eiendommer i vårt nettområde, kan du på MinSide se forbruk og faktura for de ulike eiendommene ved å søke på adressen du ønsker å få informasjon om. 

  • Hvor ofte får jeg regning?

    Du får normalt regning en gang i måneden, altså 12 ganger i året. 

  • Hvorfor får jeg faktura fra Lnett når jeg har en annen strømleverandør?

    Alle som bor i Lnett sitt nettområde betaler nettleie til Lnett. Nettselskapene har monopol på å transportere strøm i sitt område, og du kan ikke velge et annet nettselskap.
    Større strømleverandører har inngått avtale med nettselskap slik at de kan fakturere kunder på vegne av nettselskapet. Dette kalles gjennomfakturering. Deres kunder vil da få en felles faktura for både strøm og nettleie.

    Dersom ditt strømselskap ikke har en slik avtale om gjennomfakturering med oss, vil du få en strømregning fra din strømleverandør og en regning for nettleie fra oss.

  • Hvorfor får jeg faktura for nettleie og forbruksavgift som gjelder en periode jeg allerede har betalt for?

    Noen ganger må vi gjøre korrigering på faktura etter at vi tidligere har stipulert strømforbruket for noen timer eller eventuelt dager. Dette kan skje når den automatiske innsendingen av informasjon fra ny strømmåler likevel ikke har kommet inn til våre system automatisk. Selve avlesningen av strømforbruket er korrekt og lagres i strømmåleren.

    I ettertid når vi får hentet inn informasjon om faktisk strømforbruk for timene som tidligere manglet, så vil vi gjøre en korrigering på faktura. Stort sett er det små justeringer. Det er energileddet (pris per kWh) og forbruksavgiften som blir påvirket av korrigeringene. På fakturaen vil feltet «periode» vise hvilken tidsperiode som er korrigert mens «antall» viser hvor mange kWh som er korrigert. 

    Eksempel på en faktura med korrigering.

  • Hvordan skal jeg forstå fakturaen?

    Det er flere begreper på fakturaen som er spesielle for nettselskapet. For å gjøre det enklere for deg har vi samlet en oversikt over begrepene i dette dokumentet.

  • Hvorfor har jeg fått en høy faktura

    Det er flere årsaker til at fakturaen kan være høyere enn vanlig en måned. Nettleie, forbruksavgift eller strømpris kan ha økt i forhold til faktura du sammenligner med eller forbruket av strøm har økt. 

    For å finne ut årsaken anbefaler vi at du leser faktura nøye, så du vet hva du skal betale for (deriblant hvilken periode). Når du sammenligner forbruk, så anbefaler vi at du ser det over lengre perioder, gjerne år. Du finner detaljer om eget forbruk på MinSide.

    Dette kan påvirke ditt forbruk: 

    • Forskjell i utetemperatur, vind osv. Den største andelen av strømforbruket er normalt knyttet til oppvarming av hus. 
    • Forskjell i antall personer i bolig
    • Endrede forbruksmønstre, for eksempel at man er mer hjemme, dusjer oftere, vasker klær oftere
    • Bruk av nye elektriske apparater som bruker mer strøm (eksempelvis elbillader)
  • Hva kommer neste faktura på?

    På MinSide kan du lage prøvefaktura. Dette gir kun en pekepinn for hva neste regning kan komme på når det nærmer seg slutten av måneden. Prøvefaktura beregner kun nettleie, og kun for forbruk som du har brukt gjeldende måned. Strømpris vil komme i tillegg fra kraftleverandør.  

  • Hvordan kan jeg opprette avtalegiro?

    Det er to måter å opprette avtalegiro på. Du kan enten opprette det i banken når du betaler faktura eller du kan logge deg inn på MinSide og opprette avtalegiro der. Dersom du logger deg inn på MinSide, så velger du Avtalegiro i innholdsoversikten under menypunktet "Faktura" nederst på siden. 

    Det kan ta opp mot en uke fra du oppretter avtale til den blir aktiv hos oss. Lnett har også fått nytt kontonummer, og det finner du på faktura.
     

  • Hvordan kan jeg opprette efaktura?

    Fra 15. mars må du gi et samtykke i din nettbank til at du ønsker eFaktura. Dette kalles ofte «Ja takk til alle», «Alltid eFaktura» eller lignende. Ved å gi dette samtykket vil du motta eFaktura fra alle dine leverandører som tilbyr dette. Har du spørsmål knyttet til hvordan ut gir samtykket i nettbanken ber vi deg om å ta kontakt med din bank. 
    Her finner du mer informasjon om løsningen.
     

  • Hvordan kan jeg få vite hvor mye effekt jeg bruker?

    Effekt er enkelt forklart det strømforbruket du har på et gitt tidspunkt. Logger du deg på MinSide, så kan du se hvordan ditt forbruk svinger i løpet av døgnet, og hvor mye effekt du bruker når forbruket ditt er høyest.
     
    Her er det også mulig å se hvor stor andel av tiden (i prosent) at du bruker mye effekt. 

  • Hvordan forstå og lese faktura

    Denne forklaringen skal hjelpe deg å forstå hva fakturaen gjelder og hva du betaler for på den enkelte faktura.

  • Sparetips

    Boligeiere bruker mest strøm på å varme opp bolig og vann. For en gjennomsnittshusholdning er det rundt 50-60 prosent av regningen knyttet til oppvarming. Når effekttariff innføres er det viktigste å unngå å bruke alle apparater samtidig.

Kunde og nettleie

  • Nettleie og priser
    • Priser og vilkår privat
    • Priser og vilkår bedrift
    • Hva er nettleie?
    • Hva betyr leveringsplikt?
    • Krav på redusert forbruksavgift
    • Ny prismodell nettleie
  • Om strømmarkedet
  • Faktura og forbruk
    • Faktura
    • Ditt strømforbruk
    • Lese av målerstand
    • Strømmåler og HAN-port
  • Mitt kundeforhold
    • Hvem kontakter du om hva
    • Flytte, bestille, si opp
    • Endre kontaktinformasjon
    • Elhub
    • Personvern
    • Klagemuligheter
  • Min bolig og trygg strømbruk
    • Lading av elbil
    • Hva kan du gjøre selv?
    • Produsere strøm selv
    • Tilsyn med elektrisk anlegg
    • Strømmåler og HAN-port
    • Trygg bruk av strøm
  • Ofte stilte spørsmål og svar
    • Nettleie og priser
    • Faktura og forbruk
    • Strømmåler
    • Strømbrudd/ feil
    • Planlagt strømstans
    • Mitt kundeforhold, flytting
    • Produsere egen strøm
    • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
    • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg
Lysenett

Noe du ikke fant?

Slik kan du kontakte oss

  • Meld feil og skade
  • Send henvendelse
  • Ring
    51908079
  • Åpningstid og adresser
Personvern