Hvordan forstå og lese faktura
Denne forklaringen skal hjelpe deg å forstå hva fakturaen gjelder og hva du betaler for på den enkelte faktura.
Kundenummer
Ditt åttesifrede nummer hjelper oss å entydig identifisere deg. Det er fint om du har kundenummeret tilgjengelig når du kontakter oss.
Målepunkt-ID
Dette er et unikt nummer som identifiserer ditt anlegg. Du trenger målepunkt-ID dersom du skal bytte strømleverandør.
Leveringspunkt
Her står adressen til den strømmåleren som fakturaen gjelder for.
Målernummer
Dette nummeret finner du på strømmåleren i ditt strømskap / sikringsskap.
Nettleie
Nettleie er delt inn i energiledd (etter forbruk, øre/kWh), kapasitetsledd og forbruksavgift på faktura. Både kapasitetsledd og energiledd betales på etterskudd for forrige periode.
Informasjonen under gjelder kun for de som får nettleie faktura direkte fra oss og ikke som gjennomfakturering vina kraftleverandør.
Betalingsfrist
Dersom du betaler faktura etter dato for betalingsfrist, så må du betale renter som legges til på neste faktura. Ønsker du å utsette betaling kan du logge inn på MinSide og be om betalingsutsettelse. Ta kontakt med vårt kundesenter dersom du trenger å dele opp faktura.
Kontonummer
Alle innbetalinger skal betales til kontonummer 3207 30 70464. Du må bruke KID-nummer ved innbetaling.
Hvorfor får jeg faktura fra Lnett når jeg har en annen strømleverandør?
Alle som bor i Lnett sitt nettområde betaler nettleie til Lnett. Nettselskapene har monopol på å transportere strøm i sitt område, og du kan ikke velge et annet nettselskap.
Større strømleverandører har inngått avtale med nettselskap slik at de kan fakturere kunder på vegne av nettselskapet. Dette kalles gjennomfakturering. Deres kunder vil da få en felles faktura for både strøm og nettleie.
Dersom ditt strømselskap ikke har en slik avtale om gjennomfakturering med oss, vil du få en strømregning fra din strømleverandør og en regning for nettleie fra oss.Hvor ofte får jeg regning?
Du får normalt regning en gang i måneden, altså 12 ganger i året.
Hvor kan jeg se mine faktura og utsette betaling?
Dersom du har en strømleverandør, så ta kontakt med dem for å utsette betaling eller har andre spørsmål til faktura.
Dersom du får faktura for nettleie fra Lnett, så kan du utsette betaling på MinSide.
Alle nettkunder kan se sine faktura for nettleie på MinSide (faktura du mottar etter september 2020). Her kan du også laste ned PDF av faktura. Velg faktura du vil se. Nederst på siden finner du mulighet for nedlastning av PDF.
Dersom du har flere boliger /eiendommer i vårt nettområde, kan du på MinSide se forbruk og faktura for de ulike eiendommene ved å søke på adressen du ønsker å få informasjon om.Hvorfor får jeg faktura for nettleie og forbruksavgift som gjelder en periode jeg allerede har betalt for?
Noen ganger må vi gjøre korrigering på faktura etter at vi tidligere har stipulert strømforbruket for noen timer eller eventuelt dager. Dette kan skje når den automatiske innsendingen av informasjon fra ny strømmåler likevel ikke har kommet inn til våre system automatisk. Selve avlesningen av strømforbruket er korrekt og lagres i strømmåleren.
I ettertid når vi får hentet inn informasjon om faktisk strømforbruk for timene som tidligere manglet, så vil vi gjøre en korrigering på faktura. Stort sett er det små justeringer. Det er energileddet (pris per kWh) og forbruksavgiften som blir påvirket av korrigeringene. På fakturaen vil feltet «periode» vise hvilken tidsperiode som er korrigert mens «antall» viser hvor mange kWh som er korrigert.
Hvordan skal jeg forstå fakturaen?
Det er flere begreper på fakturaen som er spesielle for nettselskapet. For å gjøre det enklere for deg har vi samlet en oversikt over begrepene i dette dokumentet.
Hvorfor har jeg fått en høy faktura
Det er flere årsaker til at fakturaen kan være høyere enn vanlig en måned. Nettleie, forbruksavgift eller strømpris kan ha økt i forhold til faktura du sammenligner med eller forbruket av strøm har økt.
For å finne ut årsaken anbefaler vi at du leser faktura nøye, så du vet hva du skal betale for (deriblant hvilken periode). Når du sammenligner forbruk, så anbefaler vi at du ser det over lengre perioder, gjerne år. Du finner detaljer om eget forbruk på MinSide.
Dette kan påvirke ditt forbruk:- Forskjell i utetemperatur, vind osv. Den største andelen av strømforbruket er normalt knyttet til oppvarming av hus.
- Forskjell i antall personer i bolig
- Endrede forbruksmønstre, for eksempel at man er mer hjemme, dusjer oftere, vasker klær oftere
- Bruk av nye elektriske apparater som bruker mer strøm (eksempelvis elbillader)
Hva påvirker strømforbruket?
Når du sammenligner forbruk, så anbefaler vi at du ser det over lengre perioder, gjerne år.
Dette kan påvirke ditt forbruk:- Forskjell i utetemperatur, vind osv. En stor andel av strømforbruket er knyttet til oppvarming av hus.
- Forskjell i antall personer i bolig
- Endrede forbruksmønstre, for eksempel at man er mer hjemme, dusjer oftere, vasker klær oftere
- Bruk av nye elektriske apparater som bruker mer strøm (eksempelvis elbillader)
Du finner detaljer om eget forbruk på Min side.
Hva kommer neste faktura på?
På MinSide kan du lage prøvefaktura. Dette gir kun en pekepinn for hva neste regning kan komme på når det nærmer seg slutten av måneden. Prøvefaktura beregner kun nettleie, og kun for forbruk som du har brukt gjeldende måned. Strømpris vil komme i tillegg fra kraftleverandør.
Hvordan kan jeg få vite hvor mye effekt jeg bruker?
Effekt er enkelt forklart det strømforbruket du har på et gitt tidspunkt. Logger du deg på MinSide, så kan du se hvordan ditt forbruk svinger i løpet av døgnet, og hvor mye effekt du bruker når forbruket ditt er høyest.
Her er det også mulig å se hvor stor andel av tiden (i prosent) at du bruker mye effekt.Hvordan kan jeg opprette avtalegiro?
Det er to måter å opprette avtalegiro på. Du kan enten opprette det i banken når du betaler faktura eller du kan logge deg inn på MinSide og opprette avtalegiro der. Dersom du logger deg inn på MinSide, så velger du Avtalegiro i innholdsoversikten under menypunktet "Faktura" nederst på siden.
Det kan ta opp mot en uke fra du oppretter avtale til den blir aktiv hos oss. Lnett har også fått nytt kontonummer, og det finner du på faktura.
Hvordan kan jeg opprette efaktura?
For å kunne motta eFaktura fra oss må du samtykke til dette i din nettbank. Løsningen har ulike navn i de ulike nettbankene, men finnes ofte under "eFaktua fra alle", "Alltid eFaktura" eller "Ja takk til alle", Har du spørsmål knyttet til hvordan du ordnere dette i din nettbank ber vi deg om å ta kontakt med din bank.
Her finner du mer informasjon om løsningen.Hvorfor får jeg ikke opp anlegget mitt?
Ditt mobilnummer må være knytte mot det aktuelle anegget. Det er kraftleverandør som er ansvarlig for kundeinformasjon, så for å dette endrer må du kontakte din kraftleverandør. Om mobilnummeret er riktig og du forsatt ikke får opp anlegget må du kontakte vårt kundesenter.
Hvorfor vises ikke fakturen her?
Min strøm viser bare forbruk. For faktura-informasjon må du benytte Min side.
Spotpris stemmer ikke med min pris
Det vi viser på fremsiden i appen er spotpris fra Nordpool uten avgifter. Dette er helt uavhengig av hvilke kraftleveranse du har. For informasjon om kraftleveransen, må du ta kontakt med din kraftleverandør.
Jeg har flere anlegg, hvor finner jeg de?
I toppen på siden står adressen på anlegget som blir vist nå. Trykk på adressen og man får en nedtrekkvisning hvis man har flere anlegg