Måleravlesning
Det er kun kunder som ikke har automatisk strømmåler som trenger å lese av sitt strømforbruk. Du kan da registrere forbruk på Min Side.
Vi anbefaler at du leser av strømmåleren minst en gang i måneden. Myndighetene har satt krav om at alle strømmålere skal leses av minst en gang i året, og at nettselskapet skal sikre at avlesning er korrekt. Derfor vil vi sende ut personell minst en gang i året for manuelt å verifisere at vi har korrekt målerstand hos kunder uten automatisk strømmåler (AMS-måler).
Kunder som ikke har automatisk måler blir fakturert for merkostnader med å opprettholde et manuelt system for avlesning og fakturering, samt verifisering av at vi har korrekt målerstand.
Logg inn på Min side
Hvilke krav stilles til strømmåleren?
Automatiske strømmålere blir typegodkjent og hver enkelt strømmåler gjennomgår en sluttkontroll før de blir installert. Det er Justervesenet som følger opp at dette skjer i henhold til Forskrift om krav til elektrisitetsmålere. Forskriften stiller krav til nye strømmålere før de blir tatt i bruk, under bruk og etterkontroll når de er tatt i bruk.
Alle strømmålere som installeres i Norge skal være samsvarsvurdert. Den må da først ha en teknisk gjennomgang (typegodkjenning). Dette innebærer gjennomgang av dokumentasjon for strømmåleren, vurdering av om måleren er konstruert på en måte som gjør at den overholder kraven i forskriften, og test av måleren for å se om den fungerer i det spesifikke klimatiske miljøet og tåler de mekaniske og elektromagnetiske forstyrrelser som man kan forvente under normale forhold.
I tillegg blir det gjort en sluttkontroll av hver enkelt strømmåler. Hensikten med sluttkontrollen er å teste at alle målere er innenfor kravene til nøyaktighet, forstyrrelser, drift osv.
Når strømmålerne blir tatt i bruk blir de underlagt en kontrollordning som er fastsatt av Justervesenet. Hensikten med denne ordningen er å kontrollere målerens nøyaktighet under bruk, slik at du som kunder kan være siker på at strømregningen din er riktig.Når vi gjennomfører stikkprøvekontroller, sender vi deg en SMS. Her får du informasjon om at du er valgt ut og at vi vil ta kontakt med deg for å avtale dato og tid for kontrollen. Derfor er det viktig at vi har riktig kontaktinformasjon til deg. Dette kan du enkelt sjekke på Min side.
Når vi har avtalt tid kommer det en montør fra Lnett. Montørene fra Lnett har eget ID-kort som viser at han eller hun jobber i Lnett. For at vi skal få gjennomført kontrollen på enklest mulig måte er det fint om du på forhånd sørger for at måleren din er lett tilgjengelig.
Se Justervesenet for mer informasjon om krav som stilles til måleren.
Hvordan sikres korrekt målerdata?
Alle målere som Lnett installerer er testet og godkjent etter Europeisk direktiv og norske forskrifter. Mer informasjon om forskriftskrav til strømmålere finner en hos Lovdata.
I tillegg er det gjort en sluttkontroll på nye strømmålere før de installeres. Det blir også foretatt stikkprøvekontroller etter at strømmålere er installert hvor blant annet krav til nøyaktig måling blir kontrollert.Du som kunde kan kreve å få måleutstyr kontrollert. Den som ønsker en slik kontroll, må selv dekke kostnadene forbundet med dette. Egenandelen er for tiden 2500 kroner. Dersom kontrollen viser måleavvik større enn det som tillates i henhold til forskriftskrav, vil nettselskapet betale kostnaden. Kontrollen blir gjennomført hos et uavhengig laboratorium som er godkjent av Justervesenet.
Fritak for automatisk strømmåler
Det er åpnet for at privatkunder kan søke om fritak fra installasjon av automatisk strømmåler (AMS) dersom "installasjonen er til vesentlig og dokumenterbar ulempe". For å få fritak sender du som kunde en skriftlig søknad sammen med dokumentasjon fra lege eller psykolog som bekrefter at kunde har tatt kontakt og gitt uttrykk for frykt eller ubehag som kan knyttes til de nye strømmålerne.
Fritak vil gjelde for egen bolig /fritidsbolig. Det er juridisk eier av kundeforholdet som må sende søknad om fritak. I henhold til regelverket kan personer som har fått fritak ikke kreve at boliger tilhørende naboer, familie eller andre også skal unntas installasjon av ny strømmåler. Kunder som får fritak, må betale for de ekstra kostnader dette medfører i forbindelse med manuell jobb Lnett må gjøre for å sikre korrekt informasjon om strømforbruk samt fakturering til denne kundegruppen.Det er nettselskapet som eier strømmåleren og skal ha tilgang til den for drift og vedlikehold. Dette er beskrevet i standard vilkår for nettleie og tilknytning. (PDF, 484KB)
Hvorfor må kunder uten automatisk strømmåler betale ekstra kostnad?
Myndighetene har satt krav om at alle strømmålere skal leses av minst en gang i året, og nettselskapet skal sikre at avlesningen er korrekt. Når kunde har automatisk strømmåler, vil korrekt avlesning skje ved at måleren automatisk sender inn informasjon om strømforbruk. Dersom kunde ikke har automatisk strømmåler, må nettselskapet sende ut personell minst en gang i året for manuelt å verifisere at vi har korrekt målerstand.
Kunder som ikke har automatisk måler blir fakturert for merkostnader med å opprettholde et manuelt system for avlesning og fakturering.
Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE, har påpekt at nettselskapene må fordele ekstra kostnadene likt per strømmåler som ikke sender måleravlesning automatisk i sitt område. NVE har bestemt at denne kostnaden skal settes til 1500 kroner + moms per strømmåler per år fra 1. februar 2021.